בלוג

כמה עמודים צריך להיות אורך  הפרק?

אחת השאלות הנפוצות בקשר לכתיבה קשורה למספר עמודי הפרקים: כמה מחלקים, איך מחלקים, למה מחלקים. כדי לענות על השאלות הקונקרטיות הנ"ל, חשוב להבין את התפקיד של הפרק. פרק הוא יחידת המידה הנפוצה ביותר בספרים. המטרה של הפרק הוא להגדיר תחום/ תמה/ תקופה/ מבע שהחלק הזה עוסק בהם. לרוב סיום פרק מסמן שכאן הזמן לעצור, לעשות …

המשך קריאה

לקטורה, חוות דעת, קריאת בטא – קריאת כיוון להבנת המושגים הנ"ל

לקטורה, חוות דעת, קריאת בטא – שלושה מושגים שונים, קרובים יותר או פחות וכנראה שיש בלבלול בניהם – מתי פונים, למי פונים, למה? בפוסט הנוכחי אני עושה סדר בין שלושת המושגים ואני מקווה שהם יעזרו לכם להבין טוב יותר את עולם המולות הישראלי. לקטורה – חוות דעת ראשונית שהוצאות לאור מבקשות על מנת לדעת האם …

המשך קריאה

בראשית ברא הסופר את הפתיחה

הכי קשה זה לקפוץ למים. במיוחד אם הם קרים. ואם הם קרים, כנראה שגם בחוץ קר. ואולי גם יש רוח, ואז להתפשט אחת-שתיים-שלוש-לק-פוץ. מעט הסופרים שהצליחו לקפוץ במיומנות אל תוך המים, להותיר חותם כבר מהרגע הראשון. בלי להסס, בלי קביים, בלי להשתהות. בלזאק, לדוגמא, היה צריך לבוסס בסחי הפריזאי כמה עשרות עמודים, לשרטט את התמונה …

המשך קריאה

איך עורכת חושבת – פוסט הדגמה

את נטלי בירקן, מחברת הספר "תהיה לי הים" אני מלווה מזה זמן מה. לשמחתי, היא הסכימה לשתף אותנו בטקסט שלה לטובת מפגש הדגמה שנערך ב-12.8.21. מצב הטקסט הערוך ואחריו הטקסט המקורי. מוזמנים לעקוב אחר הטקסט יחד עם הקלטה כדי לראות כיצד אנחנו עובדות >>>> https://gal.atarbnia.net/?p=6389   הטקסט הערוך: ׳את לא ארנב!׳ יופי של משפט שלפת, …

המשך קריאה

על עיוותי חשיבה וכתיבה

עיוותי חשיבה (cognitive distraction) אלו שגיאות מחשבתיות הגורמות לבני אדם להטות את המציאות ולפרש אותה לפי תפיסת העולם הסובייקטיבית שלהם. תפיסות אלה נובעות מתוך ההיסטוריה של האדם, אינטראקציות שהיו לו בעבר, חוויות ואירועים שהטביעו  בו חותם. המונח עיוותי חשיבה מגיע מהפסיכולוגיה הקוגניטיבית ונהגה על ידי הפסיכיאטר אהרון בק (Aaron Temkin Beck), מי שנחשב מחלוצי שיטות …

המשך קריאה

מדוע יש פער בין הערות חברים להערות מקצועיות

"נתתי לאנשים לקרוא והם ממש אהבו." "אמרו לי שקראו את הספר שלי בנשימה אחת, שלא רצו לעזוב אותו." "כולם שואלים אותי כל הזמן מתי אני אוציא ספר." את המשפטים האלה אני שומעת בכל פעם כאשר אני מתחילה לעבוד עם כותב חדש. כאילו מנסים להסביר למה הספר ראוי, למה מגיע לספר לצאת לאור. ולא צריך לשכנע …

המשך קריאה

ספרים על ספרות: איך כותבים סיפור?

"סיפור הוא תמיד תיעוד התמודדותו של מישהו עם איום על שאיפותיו ואושרו, כפי שהוא תופס אותם. לכן הקורא יראה את הסיפור דרך עיני הגיבור וישפוט מה טוב ומה רע עבורו." כותרת הספר תפסה אותי במבט ראשון. הויזואליות שלו אמנם יפה, אבל איך אפשר ללמד לכתוב בספר? מה זאת אומרת מדריך כתיבה? ככותבת עורכת ומנחת סדנאות, קיבלתי …

המשך קריאה

בראשית ברא הסופר את הפתיחה

הכי קשה זה לקפוץ למים. במיוחד אם הם קרים. ואם הם קרים, כנראה שגם בחוץ קר. ואולי גם יש רוח, ואז להתפשט אחת שתיים שלוש לק-פוץ. מעט הסופרים שהצליחו לקפוץ במיומנות אל תוך המים, להותיר חותם כבר מהרגע הראשון. בלי להסס, בלי קביים, בלי להשתהות. בלזאק, לדוגמא, היה צריך לבוסס בסחי הפריזאי במשך כמה עשרות …

המשך קריאה

הרגע שבו החלטתי להיות סופרת

  אוקטובר 2010, קלוד ג'נג', פסגת העולם. המסע הגדול של החיים שלי. בגיל 31  השגתי את מרבית שאיפותיי עד אז. עם תואר שני בעבודה סוציאלית, ניהלתי את המערך הטיפולי בפנימייה לילדים ונוער בסיכון. מקום עבודה שאהבתי, משרה יציבה, תפקיד בכיר, עמדת השפעה. אבל משהו בער בי. הכתיבה בערה בי. רציתי לקחת פסק זמן לכתוב. לקחת …

המשך קריאה

תיבת הפנדורה הנשית*

הספרות לא רק משקפת את התודעה הפרטית והלאומית, היא גם יוצרת ומעצבת אותם. הנרטיב המסורתי של כתיבה נשית מגביל את האפשרויות העומדות בפני האישה לאחת: עלילת נישואים, שבה מחכה האישה שמישהו יחשוק בה, יתחתן איתה ובהמשך יישא אותה ואולי גם ייטוש אותה. בפני הגבר, לעומת זאת, פתוחה עלילת המסע המאפשרת לו לעשות אינספור מעשים, אשר …

המשך קריאה