כל מה שרצית לדעת על עריכה ספרותית...

עריכה ספרותית היא הפעולה המשמעותית ביותר בתהליך היציאה לאור 
והשפעתה על גורל כתב היד שלך מכריעה. 
עורכת טובה תעצים את  הידע  ותפרה אותך ותשפר  את  כתב היד באופן משמעותי.
לבחירת העורכת יש  משמעות כלכלית, ולא  פחות חשוב משמעות בהתפתחות שלך כאדם כותב.
עריכה איכותית עשויה להשפיע על הקריירה שלך כולה.
לפני שמתחייבים  לתהליך  העריכה, כדאי  לקרוא ולהבין מה בדיוק המשמעות של העריכה.

מה זאת עריכה?

עריכה היא תהליך של התבוננות נוספת על טקסט ותיקון כל הליקויים והכשלים שמצויים בו. מטרתה לבחון אותו במבט ביקורתי על מנת לאתר את הכשלים הקיימים ולשפר אותם.
כל טקסט נולד עם כשלים מסוימים. לפעמים זאת המהירות, לפעמים נקודות עיוורות, לפעמים חוסר תשומת לב – וחשוב לעבור על הטקסט ולתקן אותם. תהליך העריכה כולל חקירה, זיהוי, ניתוח, הקשבה וביקורת.

האם חייבים עורכת ספרותית מקצועית?

כל טקסט חייב עריכה. 
העורכת חייבת להיות דמות חיצונית, על מנת לאפשר מקום  לדיאלוג, להבין איך הקוראים מבינים את כתב היד, ולשקף זאת לכותבת.ת.
ככל שהעורכת מנוסה יותר ומקצועית, ככה היא תוכל לעלות על יותר בעיות בכתב היד, ולהציע  הצעות מותאמות יותר לאופיו.
עריכה טובה צריכה:
לזהות את הבעיות והכשלים בטקסט;
לדעת למצוא פתרונות כיצד לתקן;
להנחות את הכותב איך לתקן. 

אם העורכת  שלך עונה לכך, סביר להניח  שהיא עורכת ספרותית מקצועית.

מה ההבדל בין סוגי העריכות השונות?

עריכה ספרותית עוסקת במהות ובתוכן. העריכה הספרותית עוסקת בלב של  הסיפור, במה שרוצים  לספר,  בדרך שבה אנחנו רוצים לספר ונוגעת בכל הרבדים, החל מפירוק ובנייה מחדש ועד להזזת מילה כדי לחדד ניואנס בסיפור.
עריכה לשונית עוסקת בתקינות השפה. שפת הסיפור צריכה להיות ברורה, עקבית ומדויקת. בעריכה לשונית חשוב להקפיד על כך שהעורכת תשמור את השפה  הייחודית של המספר והדמויות. 
הגהה: בדיקה שאין טעויות בטקסט הן בתוכן והן בשפה. שהאותיות לא זזו, שאין סתירות והכול יושב באופן שלם בסיפור.  

האם עורכת ספרותית נותנת חוות דעת?

חוות דעת  מקצועית מקיפה כל מה שרלוונטי לטקסט. העורך רואה את כל הסיפור ממבט על ומזהה מבנים, מתייחס לבניית העלילה, איכות הדמויות והפיתוח שלהן והתהליכים שהן עוברות, בעיות שחוזרות על עצמן לאורך הטקסט. אבל לא פחות מזה, חוות הדעת מציעה גם פתרונות לבעיות שהתעוררו בטקסט.
לפני תחילת העבודה רצוי לבקש חוות דעת, שתהווה  מסמך עבודה שילווה אותך בתהליך העריכה.

איך מתבצעת העריכה בפועל?

שלוש דרגות עריכה:
פיתוח ותכנון – עריכה  שמטרתה  להתבונן על הטקסט ממבט  כולל, לזהות את  המבנים שיש בתוכו ולארגן אותם. 
עריכה שוטפת – העורכת קוראת את הטקסט מעירה בצד הארות והערות שצריך לעבוד ולתקן.
ליטוש ודיוק – מעבר על הניואנסים העדינים של הטקסט. 

באיזו מידה העורכת מתערבת לי בטקסט?

עריכה ספרותית היא התערבות בטקסט! המנדט  שניתן לעורכת הוא לשפר את כתב היד ולהפוך אותו לטוב יותר.
מידת המעורבות של העורכת נעה על רצף: 
התערבות מינימאלית – העורכת כמעט ולא נוגעת בכתב היד, למעט  תיקונים הכרחיים.
שכתוב מאסיבי  – שכתוב כתב היד על ידי העורך, שבסופו הכותב אינו מכיר את כתב היד שלו. 
עריכה  טובה צריכה להציג לכותב את מכלול הפוטנציאל לצד הבעיות והכשלים שנמצאים בכתב היד, ולאפשר לו לתקן אותן בעצמו.

כמה זמן אורכת העריכה?

תלוי באיכות כתב היד ובזמינות הכותב. 
כתב היד: ככל שכתב היד זקוק לטיפול, העבודה  עליו  תהיה  במקטעים קטנים יותר, שייקח  זמן  רב. 
זמינות הכותב.ת: ככל שהכותב או  הכותבת זמינים יותר, ועובדים על  כתב היד ברצינות ומחזירים אותו מהר, כך העריכה תימשך  פחות זמן.
זמינות העורכת: לכל עורכת יש  את קצב העבודה וההתקדמות שלה. חשוב שהעורכת תגדיר מראש לוחות זמנים על מנת לתאם ציפיות עם הכותב בנושא.

מה ההבדל בין עריכה ספרותית וליווי כתיבה?

עריכה ספרותית: בכל סבב העורך עובר על כתב היד כולו,  ובמהלכו הוא מעיר ומאיר על כל  הבעיות. עבודה בדרך זו נכונה כאשר הטקסט שלם ובשל.
ליווי  כתיבה: ליווי של העורכת בכל שלבי הכתיבה החל מפיתוח הרעיון, הכתיבה וההעמקה פרק אחרי פרק – גם כאשר הטקסט  כבר כתוב.
ככל שהטקסט זקוק לעריכה, תיקונים שייעשו בפרקים המוקדמים ישפיעו על ההמשך ולכן רצוי לעבוד במקטעים קצובים. לתקן פרק ורק אז להתקדם אל הבא אחריו.
כותבים בראשית הדרך זקוקים לליווי כתיבה. 

איך בוחרים עורכת ספרותית?

דיוק: העורכת צריכה להכיר את כתב היד, להבין  את  הדקויות, לדעת מה הכותב רוצה להגיד ולסייע לו  להוביל את כתב  היד. כדי להבין עד כמה העורכת קשובה לכתב  היד  רצוי שהעורכת תקרא אותו ועל בסיס  זה לקבל החלטה אם להתמסר לתהליך.
ניסיון: ככל שהעורכת מנוסה יותר, עבדה עם  יותר כתבי יד, ככה היא רגישה לזהות בעיות וכשלים וכן להציע פתרונות שונים ויצירתיים. 
אמון: עריכה זהו תהליך התמסרות, של דיאלוג ושל ויתורים. חשוב לבחור עורכת שתסמכו עליה שמסוגלת להוביל את כתב היד שלכם, ושתהיו מוכנים  להתמסר לתהליך, להתנסות ולגלות דברים חדשים.  

לאחר שווידאתם את מקצועיות העורכת, חשוב לבחון את איכות הקשר והכימיה ביניכם.

מתי עדיף להגיע לעריכה?

ניתן  להגיע לעריכה בשלבים  שונים:
פיתוח ותכנון: בנייה  נכונה ומדויקת של  כתב  היד  תאפשר לכותבים לבנות מראש את הסיפור באופן מדויק. תכנון מראש  ימנע התברברות.
בסיום  הכתיבה: כותבים שרוצים לכתוב  באופן ספונטני, מבלי לתכנן יגיעו  לעורכת עם  כתב  היד השלם. בשלב  זה יש בסיס מצוין  לעבוד  איתו. לעיתים יהיה  צורך בתהליך עריכה  משמעותי של פירוק  ובנייה.  עם  זאת, כבר יש  לנו קובץ שאיתו אנחנו  יכולים לעבוד. 

אין תשובה  נכונה, וכל  כותב יגיע  לעריכה בשלב  שבו הוא  מרגיש שנכון ומתאים לו! 

האם צריך לבחור עורכת שמתמחה בז'אנר?

סיפור הוא  סיפור הוא סיפור. 
עורכת טובה  צריכה  לדעת איך וממה סיפור  מורכב ולעבוד עם האלמנטים שמרכיבים אותו ולא משנה באיזה ז'אנר הוא  נכתב.
חשוב: שהעורכת  תכיר את  הז'אנר ואת חוקיו, ותהיה מוכוונת אליו.  
רצוי: שהעורכת תכיר  ספרים  וספרות בז'אנר על מנת שתכיר את העולם  שבו הכותב.ת פועלת. 
אסור: לזלזל בז'אנר או בקוראים שלו. 

מי את, בבקשה?

שמי גל  אלגר, סופרת ומלווה כותבים באופן פרטני וקבוצתי למעלה מעשר שנים.
למדתי כתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה (M.A.).
למדתי כתיבה ועריכה אצל טובי הסופרים והעורכים שפועלים היום בישראל.
עבדתי עם הוצאות לאור ידועות וגדולות בלקטורה ועריכה.
הוצאתי בעצמי שני ספרים (עולם הקשת בענן והשתקפות) ועתידים לראות אור  בקרוב עוד שני ספרים שלי.
מכולם למדתי וגיבשתי תפיסת עולם ביחס לעולם הספרות.
תפיסה שמחברת הקשבה ליצירה ולבעירה הפנימית
ולצד זה מנחה באופן פרקטי ומעשי כיצד לכתוב.
למעלה מעשר שנים אני מלווה סופרים וסופרות וגאה לראות את הכותבים צומחים ופורחים ויוצאים לאור.
אשמח לעזור גם לסיפור שלך לצאת אל האור.

אם מעניין אותך להצטרף לתהליך עריכה מקצועי ומעמיק, ניתן למלא את הפרטים  ואחזור אלייך בהקדם.  

    ניתן ליצור קשר: