המדריך השלם להוצאת ספר לאור!

ברכות, סיימת את הספר!
מה עכשיו?

מה לעשות? לאן לשלוח? האם צריך חוות דעת? ואיך משיגים קוראי בטא? 
בעמוד הנוכחי אני אנסה לעשות סדר בכל מה שקשור ליציאה לאור.

שלב ראשון: לשתות כוס מים

תנו לטקסט לנוח. תתרחקו ממנו טיפה.
ככל שאתם בתוך הטקסט, אתם עדיין חווים אותו, הוא מרגש אתכם - הוא חלק מכם.
הזמן יוצר ריחוק בריא, שמאפשר לנו לחזור אליו במבט רענן.

שלב ראשון: לשתות כוס מים

תנו לטקסט לנוח. תתרחקו ממנו טיפה.
ככל שאתם בתוך הטקסט, אתם עדיין חווים אותו, הוא מרגש אתכם - הוא חלק מכם.
הזמן יוצר ריחוק בריא, שמאפשר לנו לחזור אליו במבט רענן.

שלב שני: עריכה עצמית

בשלב הזה נעבור שוב על הטקסט שלנו, נקרא אותו בעיניים ניטרליות ככל האפשר.
אם אתם לא יודעים איך, אפשר להיעזר במדריך לעריכה עצמית שבניתי.
המדריך מקיף ומעמיק ומכיל כל מה שצריך לשים אליו בשלב הזה.
המדריך לעריכה עצמית

שלב שלישי: חוות דעת

לפני שאנחנו שולחים את כתב היד להוצאות לאור כדאי שנקבל חוות דעת על הספר שלנו.
בעזרת חוות הדעת נוכל לקבל החלטות טובות יותר להמשך המסלול.
בשלב זה יש לנו אפשרות לקבל חוות דעת מקצועית וחוות דעת מקוראי בטא.
קריאת בטא vs. חוות דעת

שלב שני: עריכה עצמית

בשלב הזה נעבור שוב על הטקסט שלנו, נקרא אותו בעיניים ניטרליות ככל האפשר.
אם אתם לא יודעים איך, אפשר להיעזר במדריך לעריכה עצמית שבניתי.
המדריך מקיף ומעמיק ומכיל כל מה שצריך לשים אליו בשלב הזה.
המדריך לעריכה עצמית

שלב שלישי: חוות דעת

לפני שאנחנו שולחים את כתב היד להוצאות לאור כדאי שנקבל חוות דעת על הספר שלנו.
בעזרת חוות הדעת נוכל לקבל החלטות טובות יותר להמשך המסלול.
בשלב זה יש לנו אפשרות לקבל חוות דעת מקצועית וחוות דעת מקוראי בטא.
קריאת בטא vs. חוות דעת

קוראי בטא

חובבי קריאה, חברים, משפחה או זרים גמורים שמוכנים לקרוא את כתב היד לסייע במתן ההערות על כתב היד.
הקוראים מתייחסים לחווית הקריאה, לצרימות, סתירות, אירועים שלא הסתדרו ובאופן כללי לחווית הקריאה.
המדריך לעבודה עם קוראי בטא

חוות דעת

חוות דעת שניתנת על ידי עורך מקצועי.
העורך קוראת כתב היד לעומק, מתחילתו ועד סופו, מתייחס למבנה הסיפור, להשתלשלות העלילה, לנחיצות וחשיבות עלילות המשנה ופיתוחן, לדמויות, לאינטראקציות בין הדמויות.
בסוף הכול מגיש מסמך עבודה שהכותב יכול לפעול לפיו.
עוד על תהליך חוות הדעת

מה בא קודם, חוות הדעת או עריכה עצמית?

מה שיהיה נוח לך.
חוות הדעת יסייעו לך לבנות מסמך עבודה שבאמצעותו ניתן יהיה לערוך את הטקסט לבד. מצד שני, ככל שכתב יד המוגש לחוות דעת יהיה שלם יותר, כך חוות הדעת תאפשר לך עבודה מהותית ועמוקה יותר.
הבעיה: חוות דעת עולה כסף, קוראי בטא אינם זמינים ולעומת זאת, עודף עריכה עשוי לשחוק כותבים.
לכן אין כאן תשובה חד משמעית, וכל כותב והתחושות שלו.

אם סיימת לכתוב רומן וברצונך לקבל חוות דעת ו/או עריכה ספרותית מקצועית, מדויקת ואמינה, ניתן לפנות אליי כבר עכשיו ולקבל הצעת מחיר הוגנת.

שלב רביעי: בחירת המסלול

כתבנו, ערכנו, קיבלנו אור ירוק שהספר בשל לעבור לשלב הבא -
עומדות בפנינו שלוש אפשרויות מרכזיות:
הוצאה מסורתית, הוצאה במימון המחבר, הוצאה עצמית.

שלב רביעי: בחירת המסלול

כתבנו, ערכנו, קיבלנו אור ירוק שהספר בשל לעבור לשלב הבא -
עומדות בפנינו שלוש אפשרויות מרכזיות:
הוצאה מסורתית, הוצאה במימון המחבר, הוצאה עצמית.

הוצאה מסורתית

ההוצאות לאור המסורתיות והגדולות.
יתרונות: אם תתקבל, הן יוציאו את הספר על חשבונן ברמת הפקת גבוהה מאוד, הספר יקבל תהודה רבה ויופץ בכל חנויות הספרים וכמובן הכבוד הכרוך בהתקבלות להוצאה.
חסרונות: זמן ההמתנה לתשובות ארוך מאוד, הסינון כל כך אכזרי שהסיכוי להתקבל נמוך מאוד. יש לציין שלאחרונה יותר ויותר הוצאות מהגדולות גובות תשלום מהסופר עבור הוצאת הספר לאור.

חברת הפקה

הוצאות ספרים על חשבון המחבר.
יתרונות: הספר שלך יתקבל, יש מעטפת של כל השירותים הנדרשים לסופר בתחילת דרכו, בלי שהוא יצטרך להשקיע זמן ואנרגיה בחיפוש אנשי המקצוע המתאימים.
חסרונות: עלות הפקה גבוהה מאוד, עריכה (לרוב) בסיסית בלבד, אין להם עניין בשיווק הספר והכול מוטל על הסופר.

הוצאה עצמית

להוציא את הספר לבד.
יתרונות: שליטה מלאה בתהליך. הכותב בוחר את אנשי המקצוע שהוא מתחבר אליהם בהתאם לתקציב שלו, בקצב שלו ואחראי על הכול.
חסרונות: לכותבים רבים חסר הידע המקצועי וההבנה של התהליך ולכן עשויים ליפול בנקודות מסוימות בעיצוב הכריכה, העימוד, מספר עותקים וכד'.

ועוד שתי אפשרויות פחות נפוצות:

סוכני ספרות

סוכנים ספרותיים מייצגים את הסופר מול ההוצאות. סוכנים הם פונקציה שמאוד נפוצה בחו"ל בישראל כמעט ואינה קיימת.

מפיקת ספרים

.
יש מספר בעלי מקצוע שאינם הוצאה לאור, אבל מלווים כותבים ומסייעים להם במציאת אנשי המקצוע המתאימים, מייעצים וכד'.

כמה המלצות לבחירת מסלול היציאה לאור:

לכל אחת מן ההוצאות יש יתרונות וחסרונות. חשוב מאוד להכיר את ההוצאה, להבין את האג'נדה שלה ולראות האם היא מתאימה לך. נקודה נוספת שכדאי לבחון היא אילו ספרים יצאו בהוצאה. האם להוצאה יש רזומה של ספרות איכותית, מה כותבים על הספרים בסקירות כדי להתרשם בצורה מדויקת יותר.

הסבירות להתקבל להוצאה לאור מסורתית נמוכים מאוד. כדי למקסם את סיכוייו של הספר להתקבל כדאי ורצוי שהטקסט יעבור עריכה ספרותית. אם לדעתך הספר שלך מושלם, כדאי לפחות לבקש חוות דעת קודם. סכום הכסף שתשלם עבור חוות הדעת שווה על מנת לוודא שכתב היד שנשלח איכותי, מעניין, בשל ובעל סיכוי סביר להתקבל להוצאה.

אם בחרת להוציא את הספר באמצעות חברת הפקה או באופן עצמאי, כדאי לבקש חוות דעת מקצועית לפני שהספר יוצא.
זה הספר שלך, זאת ההשקעה שלך, זה הלב שלך - הספר צריך להיות הכי טוב. הקוראים לא סלחניים ואם המוצר לא יהיה מעניין, הוא לא יימכר.

אם בחרת להוציא לבד - להתייעץ!!
רוב האנשים מוציאים ספר פעם אחת או שתיים, וזה לא המקצוע שלהם, אין להם את הידע העשיר שיש לאנשי המקצוע.
לעומת זאת, יש אנשים שזה המקצוע שלהם. כמו שלא נגיד לרופא מה האבחנה שלנו ואיזה טיפול אנחנו רוצים, גם המעצבת הגרפית יודעת את העבודה שלה טוב מאיתנו.

שלב חמישי: הפקת הספר

אחרי שבחרתם במסלול ההוצאה לאור המתאים לכם, הגיע הזמן לעבוד.
במידה ובחרתם בהוצאה לאור, חשוב מאוד מאוד לשים לחוזה. מה התנאים, לכמה זמן אתם חתומים, האם יש תחנות יציאה. אנחנו לא תמיד יודעים לאן הספר ייקח וחשוב שנשמור על הזכויות שלנו.
במידה ובחרתם להוציא לבד, מחכה לכם תהליך הפקה מרתק וחשוב לשים לב לכל הפרטים ולא לדלג על שלבים.

1. עריכה ספרותית

ליטוש הספר כך שיהיה מושלם מבחינת התוכן. העריכה נעה בין שני קצוות: עורכים שכמעט לא נוגעים בטקסט ומשנים רק מעט מאוד הכרחי. עורכים שנכנסים לתוך הטקסט ומשנים אותו כרצונם. עריכה נכונה נמצאת באיזון בין שני הקטבים האלה.
תהליך העריכה

2. עריכה לשונית

עורך לשוני מוודא שמבחינה לשונית דקדוקית הספר עומד לפי כללי השפה. סימני פיסוק, ניסוחי משפטים, זכר נקבה - כל מה שקשור לשפה.

3. הגהה

הגהה בודקת שהספר קוהרנטי לכל אורכו. שאין סתירות, ששמות הדמויות לא מתחלפים באמצע וכך גם צבע השיער של הדמות, שדמויות לא נעלמו לבלי שוב. ובקיצור, שיש אפס טעויות בקובץ.

4. עימוד

העימוד כולל הכנסת הקובץ לתבנית הדפסה. לכאורה אנחנו מדברים הכנה טכנית, אבל לעימוד יש חשיבות רבה על נוחות הקריאה, על החוויה של הקורא. הגופן, הגודל, אם יש שני קולות דוברים, אם יש חלוקה לפרקים, לוודא ששורות ופסקאות לא קופצות פתאום. חשוב מאוד: בסיום העימוד הגהה נוספת. לוודא שבתהליך העימוד שום דבר לא הלך לאיבוד והתבלגן.

5. עיצוב כריכה

הדבר הראשון שהקוראים רואים. זה האינסטינקט לקחת את הספר או לא. זאת הבולטות של הספר. ספר שנראה טוב, נחשוב, הנה כותב שמשקיע בנו.

6. כריכה אחורית

הכיתוב על הכריכה האחורית - זאת המהות של הסיפור! אל תחפפו את השלב הזה. תכתבו את מה שמעניין ופיקנטו, תעשו טיזר, תפתו את הקוראים, אבל בכבוד. אל תוותרו על סופר הגהה של הכריכה האחורית. האם חשוב לכתוב על עצמכם? לא, אבל אפשר לכתוב כמה מילים. תזכרו, הכריכה האחורית אמורה לתת מידע על הספר, לא על הכותב.

שימו לב, יש שני סוגי עריכה: ספרותית ולשונית. מדובר בשתי מיומנויות שונות לחלוטין, שמסייעות לכתב היד בדרכים שונות לחלוטין.
הרבה כותבים והוצאות מבקשים לחסוך בעלויות ולכן מבקשים בעל מקצוע שעושה אותם יחד.
שלב העריכה הוא לא השלב לחסוך בעלויות. זהו השלב החשוב ביותר בספר כולו.
הסיפור הוא המוצר שלכם.
הכריכה, ההדפסה, העימוד - הם רק האריזה (החשובה כשלעצמה) של המוצר.

שימו לב שאתם בוחרים עורכת שנכונה לכם ולכתב היד שלכם.
עורכת ילדים שמבינה את הדגשים הרלוונטיים, עורכת ספרי עיון שמבינה את הניסוחים, עורכת פנטזיה שיש לה את הידע בפיתוח עולמות ודמויות.
לפעמים צריך גם עורכת מדעית שמבינה בתחום יודעת לכוון אתכם למחקר וניסוח מדויקים.

ועוד כמה דברים שצריך לקחת בחשבון

רכישת דאנקוד/ מאסתב
שליחת שני עותקים מהספר לספרייה הלאומית (חובה על פי חוק)
הקמת אתר/דף נחיתה + סליקת אשראי
פתיחת תיק עוסק פטור ברשויות המס
גיוס מימון המונים בפלטפורמת הד סטארט

שלב שישי: אריזת כתב היד

הספר מוכן, עכשיו צריך לארוז את כתב היד ולהגיש אותו לקהל הקוראים שלנו.

הדפסה

ההדפסה היא אחד הגורמים היקרים ביותר בהוצאה לאור. כל ספר עולה לנו כסף, כל ספר שלא נמכר - אנחנו צריכים לאחסן אותו - לכן כדאי מאוד להדפיס בכמויות קטנות. שימו לב, כדי להיכנס לרשתות, צריך להדפיס 1000 עותקים ויותר. האם שווה לכם להדפיס כמות כזאת?

קובץ דיגיטלי

לרוב, הקובץ הדיגיטאלי הוא תוספת להדפסת עותקים מן הספר ומאפשר מכירה בפורמט נוסף. יחד עם זה, הוא מאפשר לוותר על העותק המודפס ולחסוך ככה אלפי שקלים.
את הקובץ אפשר להעלות בכל החנויות הדיגיטאליות כמו עברית וגט בוקס, הסופר משלם עמלה מסוימת, ולא צריך להתעסק עם הנושא.
החיסרון המרכזי של האפשרות הזאת, שבישראל עדיין הרוב קורא ספרים מודפסים.

הדפסה לפי דרישה (POD)

הספר אינו נמצא בחנויות, אבל כל מי שרוצה יכול להזמין לעצמו עותק מודפס. אין הוצאות הדפסה, אין אחסון עותקים. החיסרון הוא שלפעמים אנחנו כן רוצים לתת עותקים, לחברים, למבקרים, לסוקרים.

המלצות לגבי ההדפסה:

בתהליך ההדפסה חשוב לשים להרבה מאוד פרטים כמו: סוג הנייר, גודל, עמודים ריקים. חשוב לסכם מראש מה קורה עם ספרים פגומים.
כמו כן, חשוב שיהיה לכם מקום לאחסן את הספרים.

במידה והחלטתם להיכנס לחנויות, עושים זאת באמצעות חברת הפצה. חברת ההפצה גובה כמה אלפי שקלים, ואחראית להכניס את הספר לחנויות. קחו בחשבון:
* הרשתות מייצרות סינון משלהם ולא כל ספר נכנס לרשתות.
*אם כבר נכנסים לרשתות, חשוב להיכנס למבצעים.

כדי לקבל החלטה לגבי הדפסת כתבי היד, על מנת שלא תסתבכו עם יותר מדי עותקים ופחות מדי כסף, תהיו כנים עם עצמכם בניסיון להעריך את כוח הקנייה שאתם יכולים להשיג.
וזה קשור במידה רבה לשאלה הבאה:
כמה אתם מוכנים להשקיע בשיווק?

שלב אחרון: שיווק

אולי השלב הקשה מבין השלבים - עלינו לשכנע אנשים שהספר שלנו יכול לעניין אותם.
אנחנו מבטיחים להם זמן של עונג, של אסקפיזם, של תובנות על החיים. אם עשינו את השלבים הקודמים נכון, כשנגיע לשלב הזה יהיה לנו הרבה יותר קל לשכנע אותם.
כריכה מושכת, כריכה אחורית מפתה, והכי חשוב, ספר מעניין, ללא טעויות מטרידות, שאנשים ממליצים עליו והוא עובר מפה לאוזן.

שלב אחרון: שיווק

אולי השלב הקשה מבין השלבים - עלינו לשכנע אנשים שהספר שלנו יכול לעניין אותם.
אנחנו מבטיחים להם זמן של עונג, של אסקפיזם, של תובנות על החיים. אם עשינו את השלבים הקודמים נכון, כשנגיע לשלב הזה יהיה לנו הרבה יותר קל לשכנע אותם.
כריכה מושכת, כריכה אחורית מפתה, והכי חשוב, ספר מעניין, ללא טעויות מטרידות, שאנשים ממליצים עליו והוא עובר מפה לאוזן.

יחסי ציבור (יחצ)

איש מקצוע שינסה לקדם את הספר בכל אמצעי התקשורת המסורתיים: עיתונים ארציים ומקומיים, טלוויזיה רדיו.
הוא ינסה להכניס את הספר למבצעים ברשתות ובחנויות הדיגיטאליות.
הוא גם ייצור עבורכם קשר עם סוקרים.

חשוב לזכור: ההשפעה של כתבה בטלוויזיה היא לא השפעה ישירה על המכירות!
כדי למצות את התועלת של הקידום, יש להמשיך לעבוד, להמשיך לקדם, להמשיך להיות בנוכחות.

יחסי ציבור (יחצ)

איש מקצוע שינסה לקדם את הספר בכל אמצעי התקשורת המסורתיים: עיתונים ארציים ומקומיים, טלוויזיה רדיו.
הוא ינסה להכניס את הספר למבצעים ברשתות ובחנויות הדיגיטאליות.
הוא גם ייצור עבורכם קשר עם סוקרים.

חשוב לזכור: ההשפעה של כתבה בטלוויזיה היא לא השפעה ישירה על המכירות!
כדי למצות את התועלת של הקידום, יש להמשיך לעבוד, להמשיך לקדם, להמשיך להיות בנוכחות.

סקירות

קוראים בלתי מקצועיים חובבי ספר, שקוראים את הספר תמורת ההתחייבות לכתוב סקירה.
הסוקרים מפרסמים את הסקירות ברשתות החברתיות, בבלוגים ובאתרים כמו אתר הסקירות הגדול של נורית ויסמן.
תפקיד הסוקרים הוא להתחיל להתניע את הבאז, כדי שאנשים ייחשפו אל הספר.
חשוב לקחת בחשבון:
1. סקירות לא תמיד יהיו חיוביות. סוקרים עשויים לא לאוהב את הספר. חשוב לא להתווכח איתם, זה בעיקר מפחית מכבודו של הכותב.
2. המילה *התחייבות* היא מאוד אמורפית, כי הסוקרים, מעצם היותם מתנדבים ועמוסים, לא תמיד מגיעים לכל הספרים ולא בקצב שהיינו רוצים.
לכן חשוב לקחת נשימה עמוקה ו... לחכות.

סקירות

קוראים בלתי מקצועיים חובבי ספר, שקוראים את הספר תמורת ההתחייבות לכתוב סקירה.
הסוקרים מפרסמים את הסקירות ברשתות החברתיות, בבלוגים ובאתרים כמו אתר הסקירות הגדול של נורית ויסמן.
תפקיד הסוקרים הוא להתחיל להתניע את הבאז, כדי שאנשים ייחשפו אל הספר.
חשוב לקחת בחשבון:
1. סקירות לא תמיד יהיו חיוביות. סוקרים עשויים לא לאוהב את הספר. חשוב לא להתווכח איתם, זה בעיקר מפחית מכבודו של הכותב.
2. המילה *התחייבות* היא מאוד אמורפית, כי הסוקרים, מעצם היותם מתנדבים ועמוסים, לא תמיד מגיעים לכל הספרים ולא בקצב שהיינו רוצים.
לכן חשוב לקחת נשימה עמוקה ו... לחכות.

רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו גישה ישירה לקהל.
קבוצות קוראים מפוזרות ברחבי הרשת וזה פשוט לכתוב על הספר.
אממממ, לא. אנשים לא אוהבים שמוכרים להם, בטח שלא כשהם נמצאים ברשתות החברתיות להפוגה.
ולכן כן לדבר על עצמכם, כן לדבר על הספר, לא לדחוף, לא לשלוח הודעה גנרית לכל אנשי הקשר, לא להמאיס את עצמכם על החברים, הקוראים ומנהלי הקבוצות.

רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו גישה ישירה לקהל.
קבוצות קוראים מפוזרות ברחבי הרשת וזה פשוט לכתוב על הספר.
אממממ, לא. אנשים לא אוהבים שמוכרים להם, בטח שלא כשהם נמצאים ברשתות החברתיות להפוגה.
ולכן כן לדבר על עצמכם, כן לדבר על הספר, לא לדחוף, לא לשלוח הודעה גנרית לכל אנשי הקשר, לא להמאיס את עצמכם על החברים, הקוראים ומנהלי הקבוצות.

זהו תהליך היציאה לאור השלם!
מכאן, בידייך לבחור, מה איך וכמה נכון לך. 
אם יש לך שאלות, הערות, תוספות, דברים שאינם ברורים, ניתן לשאול בקבוצת הפייסבוק "יצירה בגוון שלם – מועדון הכתיבה"

אם מעניין אותך לעקוב אחריי ולקבל עוד מידע וטיפים על כתיבה ועל תהליכי היציאה לאור ישירות למייל, אני מזמינה אותך למלא את הפרטים ולהצטרף לקהילה שלי.