סיפור מהעולם האמיתי
לנוער בוגר

לעמוד מול הילד הכי שנוא בכיתה ולהרגיש חשופה וחסרת הגנה, זאת לא חוויה נעימה במיוחד וזה מה שהרגשתי ביום שישי, כשעליתי על האוטובוס, שהגיע בסוף אחרי שעה וחצי. אבל לעבור סוף שבוע שלם, בלי לדעת מה קורה אצל הילד הזה, בלי אות חיים ממנו, זה בלתי אפשרי כמעט. הרגשתי שאני חיה מכוח בלתי ידוע שדוחף לי את הריאות פנימה והחוצה ומזרים לתוכן את החמצן, בלי שיש לי חלק בכל התהליך.
מתוך השתקפות

על מה הספר?

במרכז הספר עומדים תום ואפרת, תלמידי כיתה ט' בבית ספר חיפאי.
השניים שונים זה מזה והקשר בניהם הוא בעיקר לעגני ובלתי נעים.  
תום – נער מוחצן, הבריון של הכיתה, אחד שלועג לבנות ואינו יודע לשתוק. בן יחיד לאם יחידנית. במקור הגיע מקרית שמונה ואף על פי שגר בחיפה כבר 5 שנים, עדיין לא הסתגל. יש לו חבר אחד בלבד שאיתו הוא מסתובב.
אפרת – נערה טובה, צייתנית תלמידה טובה. חברותית מאוד ותמיד מוקפת בחברות. אפרת גרה במשפחה משולבת, אביה נפטר כשהיתה בת 5 ואמה נישאה שנית לחיים. אחיה הבכור מאותו האב ושני אחיה הצעירים מחיים והיא עסוקה בתיווך ובהשכנת שלום במשפחה ומחוץ לה.  

הסיפור מתחיל יחד עם תחילת שנת הלימודים, אבל השנה הזאת הולכת להיות שנה מאוד שונה.
לאחר שתום כמעט מגלה על מסיבת הפתעה שאפרת מארגנת לחברתה, היא מזמינה אותו למסיבה. במהלך, המסיבה אפרת מתעלמת ממנו, ובו זמנית מעוררת את סקרנותו. 
מתחילה להתקיים בניהם מערכת יחסים משונה שבמהלכה הם מתקרבים.
המפגש בניהם עלה ומציף שאלות על מקובלות חברתית, שקרים וסודות ותאר מערכות יחסים מורכבות והרסניות בין הורים וילדים. 

בנוסף, מעלה תכנים חברתיים כמו: חברות, זוגיות, בריונות, שמירת סודות, צביעות ושקרים. 
כמו כן אתייחס למערכות היחסים עם עולם המבוגרים, ומדוע המבוגרים שקראו את הספר הגדירו אותו כספר "חשוב".

תקציר הכריכה האחורית:

תום לא סובל את אפרת והחברות הצבועות שלה. מאז עבר לחיפה הוא תקוע עם החבורה הזאת, ורק מחכה שכיתה טי"ת תסתיים כבר והוא ייפטר מהן סוף-סוף. אבל כשאפרת מזמינה את תום למסיבה, הוא מחליט לבוא. משהו בנערה הזאת מעורר בו סקרנות. הוא לא יודע שאותו ערב יהיה תחילתו של מסע במחוזות האפלים ביותר בנפש האדם, ושמרגע שיחצה את הגבול הבטוח, כלום לא יחזור להיות כפי שהיה.
סיפור מטריד ואמיתי עד כאב, שרוחש מתחת לפני השטח השלווים והשגרתיים של חברת הנוער וחיי המשפחה.

המלצות

שוב ושוב חולמת הנערה אפרת חלום דומה. היא נעולה בחלל סגור שהאוויר בו דחוס ומעופש, מבלי יכולת למצוא את המפתח שיוציא אותה לחופשי. שני חלקיו הראשונים של הספר "השתקפות" בנויים שתי וערב מטקסטים המיוחסים לאפרת ולבן כיתתה תום. כל אחד מהם משקף בסיפורו את סיפורו של האחר. אחיה הבכור של אפרת, עומר, משמש מעין נקודת ממסר בין אפרת לתום. לצד סיפורו האישי, כנער שנפלט ממוסדות חינוך שונים ומציג בעיות התנהגות לא פשוטות, עומר משקף את קורותיהם של אחותו ושל חברה לכיתה. חלקו השלישי והמטלטל של הספר מוקדש אך ורק לקולו של תום. קולה של אפרת נעדר ממנו, אך תום משמש מגבר לסיפורה. המחברת, גל אלגר, עובדת סוציאלית בהכשרתה, קורעת צוהר לחייהם של בני נוער, שסיפוריהם הקשים נוגעים זה בזה, נפגשים ונפרדים. הציור על עטיפת הספר, שנראית בו צללית ראש נער ובתוכה דמות נערה בתנוחה עוברית־מסתחררת, מייצג זאת היטב. המפה הגיאוגרפית שבתחומה מתרחשת עלילת הספר מסומנת בין שלושה מוקדים. חיפה היא מרכז ההתרחשויות; בבאר שבע מתגוררים הורי אביהם המנוח של אפרת ועומר; ובקרית שמונה, שממנה עקרו תום ואמו לחיפה, נשארו קרובי המשפחה וחבריו האהובים של תום. בחלום המתואר בפתח הספר אפרת מצויה במסדרון חשוך, שבקצה האחד שלו גרם מדרגות ובשני דלת. אפשר לקשור את חלומותיה החוזרים של אפרת לכוחות הדחייה והמשיכה הפריפריאליים שפועלים עליה ועל תום. לכל אחד מהם משקעי עבר וסודות המסתתרים בצפונה של הארץ או בדרומה. אך לא צריך להיות פרשן חלומות כדי להבין שהתמונה הקשה של נערה כלואה, המחפשת נואשות דרך יציאה, מתייחסת בעיקר למצוקה נפשית.
בתחילה חשבתי שקצב ההתקדמות של הספר הוא איטי מדי לז׳אנר. אין הרבה התרחשויות, רק דיאלוגים וצירוף של ארועים קטנים כמו מסיבות כיתה, מריבות בבית ובמסדרונות. אך במהרה הבנתי שזו לא פתיחה איטית, אלא בישול איטי. ממש כמו תום גם הקורא ימצא את עצמו צולל באיטיות לתוך עולמה הקודר של אפרת, שמתואר בצורה אמינה באמצעות דיאלוגים משכנעים לחלוטין, כאלה שהייתם מצפים לשמוע בין שני בני 15 שעדיין מנסים לגלות את עצמם. הפתעה נהדרת, מומלץ בחום.
יש לה חדר משלה, ורוד וקטנטן, אך הוא מספק רגעי שלווה ספורים משדה הקרב שהוא הבית שלה, ומהסוד שהיא מסתירה מכולם: מזה שנים שהיא חווה אלימות מינית. חוסר היכולת הפיזי ממש שמונע מאפרת לשתף את קרוביה במה שקורה לה, וההרס הנפשי שנגרם לה משמירת הסוד הם מהמאפיינים הבולטים בספרה הראשון לנוער של גל אלגר, 38, עורכת, מנחה סדנאות כתיבה ועובדת סוציאלית, שראתה יותר מדי "אפרתיות" במסגרת עבודתה. "הדמות של אפרת אצלי בראש כבר מגיל 16", מספרת אלגר, "כתבתי המון סיפורים, ואף פעם לא הצלחתי לסיים אותם. היו לי מחברות שלמות של סיפורים בלתי גמורים, עד שהפסקתי לכתוב. ואז צץ לי למחשבה דווקא המשפט האחרון של הספר, וממנו בעצם התחילה הכתיבה הראשונית. ידעתי שאת הסיפור הזה אני חייבת לכתוב".
ספרה של גל מביט לבני נוער בלבן של העיניים ועושה זאת בצורה נאמנה למציאות, המשקפת את הצדדים הפחות נעימים שלה ומאלצת את הקוראים להביט פנימה וסביבם, כדי לנסות ולאתר את הפגמים האנושיים שפגשו בספר, במציאות היום יום שלהם.
השתקפות זה לא מהספרים שצריך להרחיב במילים בתיאור שלו, אלא להרחיב במילים במה אתה חושב עליו. אני לא קוראת הרבה ספרים שנכתבו במקור ע"י ישראלים, אבל השתקפות הוא אחד מהטובים שביניהם. ובכלל, הוא מתאר מצב שלא עולה על הדעת של הרבה מהנוער ובטח שלא אצל מבוגרים.
הספר מוגדר כספר נוער. אך אני חושבת שגם המבוגרים צריכים לקרוא אותו. אני חושבת שקריאה של אדם מבוגר שונה מזה של הנוער. אני בעצם גיליתי את כל הסימנים, וידעתי (כנראה) לאן זה יתגלגל. אני חושבת שחשוב מאד שהנוער יקרא ויפנים את הסימנים. שידע לגלות אותם, שידע לפעול. שיהיה קשוב לצעקה אילמת של החברים, גם אם הם מחייכים כל הזמן ואומרים שהכל בסדר. אבל אל תטעו. הספר זורם מאד. אומנם בהתחלה קצת חשבתי שהוא נמרח, אבל פתאום הספר תופס תאוצה, לא יכולתי להוריד אותו מהידיים. פשוט הייתי חייבת לקרוא ולקרוא ולהמשיך לקרוא. לא יכולתי להפסיק. כל כך רציתי לחבק ולטלטל את תום ואת אפרת. כל כל רציתי לצעוק בעצמי. ספר מאד חשוב. למבוגרים ולנוער.
כוחו של ספר נוער טמון ביכולת שלו לגעת בקורא מבוגר, לעורר בו עניין, לסקרן אותו, לחשוף בפניו עולם חדש או להזכיר לו את העולם ההוא, לבטי ההתבגרות. ספר נוער טוב לא מזלזל באינטליגנציה של הקורא הצעיר, לא מחפש קיצורי דרך, לא נשען על שפה רזה ודמויות דקות, שבלוניות. ספר נוער כזה שגורם לקורא לשכוח את קהל היעד הראשוני ומאפשר לו פשוט לשקוע בקריאה, להזדהות עם הדמויות על מורכבותן, לחוש את כאבן, לבחון את בחירותיהן בעין אוהדת, מנחמת. ספר כזה, אמין, מציאותי, מעורר שאלות ומחשבה, מציף נושאים חשובים וקשים. כתוב היטב. התחלה מעט אטית אך בהמשך מבינים כמה היא מתאימה לקצב הפנימי של אפרת, לאופי שלה, לבניית הסיפור שבו כל מילה בעלת משקל. מומלץ בחום!
ספר כתוב היטב, קולח, ומותח על נושאים בוערים שיכולים להתרחש בעולמנו מבלי שנבחין בכך, נדרשת נפש טיפולית רגישה להבחין במה שמתחולל, מתחת לפני השטח. כיוון שגם אני עסקתי ולמדתי בעבר טיפול בבני נוער בסיכון, יכולתי לזהות תהליכים ולהבחין בהתרחשויות, הספר כתוב בצורה מקצועית מאוד, תואם מציאות. ככה זה. כמו שגל כתבה. אפשר לראות את כל הסימנים בדרך.
זה ספר חכם אשר חודר מתחת לעור. ההתחלה איטית, הקורא מתהלך בה בצורה לא יציבה, לומד להכיר את הנפשות הפועלות ואת הסביבה השבה כל דמות מוצבת. כאשר שתי הדמויות מתחברות מתחיל הספר לקבל עומק ועניין. 'השתקפות', הרבה יותר מעוד ספר נוער על המדף. יש בו נורות אזהרה עבור כולנו, יש בו הסתכלות מעבר ל"אני-עצמי-פנימי" של האדם.

הספר מיועד ל:

איור: גיטי גרינברג
הלכתי. לא מבינה. מה? מה אתה רוצה עוד? שאני אנקד לך? אתה לא מבין? מה אתה רוצה יותר מזה כדי להבין שאני זקוקה לך. אתה לא מבין שאין לי מילים? אין! הוא לקח לי את המילים כשהוא הגיע. איך אני יכולה לספר לך כשלעצמי אני לא מסוגלת להגיד?
מתוך השתקפות

"מסע אל בטן היצירה" - ההרצאה

מפגש חוויתי שיעסוק בשאלה איך יוצרים סיפורים דרך שיחה על ספרי "השתקפות". 
הספר עוסק בעולמם של בני הנוער כשהוא מניח זרקור על נושאים שמעסיקים אותם באופן חד ומבלי לייפות את המציאות.

התחלתי לכתוב את "השתקפות" כשהייתי בכיתה ט'. הסיפור ישב בתוכי לאורך הרבה שנים עד שהוא פרץ שוב ונכתב בגרסתו הנוכחית. חלק משמעותי מן ההרצאה יתייחס לנחישות ולהגשמה.

מטרת ההרצאה להניח את היצירה במרכז
ולשעה אחת להתבונן בתהליכים שגורמים להיווצרות של יש מאין.
לחבר את התלמידים והתלמידות לסיפורים
ולעורר בהם את תחושת הרצון, המסוגלות והתגברות על קשיים. 

השתקפות
גל אלגר

הוצאת כנרת זמורה ביתן
סדרת העולם 
עריכה ספרותית: מיכל פז-קלפ
איור עטיפה: גיטי גרינברג
עיצוב עטיפה: חגית ענתבי
432 עמודים

שמי גל אלגר,
סופרת ומלווה כותבים כבר למעלה מעשר שנים. הוצאתי בעצמי שני ספרים (עולם הקשת בענן, ו"השתקפות") ועוד כעשרה ספרים שערכתי  יצאו  לאור ואחרים נמצאים בתהליך.
למדתי כתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה (M.A.) ועבודה סוציאלית (MSW).
למדתי כתיבה ועריכה אצל טובי הסופרים והעורכים שפועלים היום בישראל כמו רונית מטלון ז"ל, יובל שמעוני, מירי רוזובסקי, רפי וויכרט, לאה צבעוני ועוד. עבדתי עם הוצאות לאור ידועות וגדולות כעורכת ולקטורית.

מכולם למדתי וגיבשתי תפיסת עולם ביחס לעולם הספרות.
תפיסה שמחברת הקשבה ליצירה ולבעירה הפנימית
ולצד זה מנחה באופן פרקטי ומעשי כיצד לכתוב.
כבר עשר שנים אני מלווה סופרים באופן פרטני ובקבוצות,
וגאה לראות את הכותבים צומחים ופורחים ויוצאים לאור.
אשמח לעזור גם לסיפור שלך לצאת אל האור.