הדרכה יישומית ללא תשלום
עם גל אלגר | 28.12.2021

רבות הדרכים לכתוב רומן

 

כיצד מנהלים סיפור מרובה עלילות

הדרכה יישומית ללא תשלום
עם גל אלגר | 28.12.2021

רבות הדרכים לכתוב רומן

כיצד מנהלים סיפור מרובה עלילות

כתיבת רומן הוא תהליך מורכב.
הוא  כולל דמויות  מרובות, עלילות משנה מסתעפות, לעיתים  בזמנים  שונים ובמקומות אחרים, ויש צורך לתזמר את כל הפרטים כך  שהכול  ישפיע ויושפע באופן אינטגרלי וקוהרנטי בטקסט.

בהדרכה הקרובה אני אתייחס לאתגרים הכרוכים בניהול ריבוי עלילות משנה בסיפור וכיצד כולן יחד צריכות להשתלב ולהוביל את הסיפור לרגע השיא שלו.

ההדרכה התקיימה ביום שלישי, ה 28.12.2021.
הקלטת ההדרכה פתוחה וזמינה עד יום ראשון 2.1.2022, בחצות.
כדאי לשריין זמן ולצפות בה.
לאחר מכן ההקלטה  תעלה לאתר ההדרכות ולמנויים תהיה גישה חופשית להקלטה. 

    עלילות המשנה חשובות לסיפור ויש להן תרומה עצומה לבנייה ולפיתוח שלו.
    הן מוסיפות לו צבעים וטעמים,
    הן מאפשרות גיוון והתרחקות מהעלילה המרכזית,
    בעזרת ריבוי עלילות ניתן להתבונן על האירועים ממספר זוויות ומבטים
    ובכך ליצור פערים משמעותיים בין הדמויות ולחדד את התובנות של שלהן
    ואת האמירה של הסיפור כולו.

    אולם ריבוי עלילות עלול להיות מוקש משמעותי כשהן לא מנוהלות נכון.
    יש בכוחן לסחוף את הסיפור למקומות לא רצוניים ולהוציא אותו מפוקוס.
    ריבוי מבטים, זמנים, עלילות – עשוי לבלבל את הקורא 
    ואף ליצור השטחה של הסיפור על ידי קפיצה מנושא לנושא מבלי להעמיק בשום מקום. 

    בהדרכה הנוכחית נבין את האתגרים הכרוכים בכתיבת ריבוי עלילות, נמפה אותם ונבין כיצד ניתן לנהל אותן באופן מדויק כך שנוכל להנות מיתרונותיהן ולנטרל את המוקשים.

    ריבוי עלילות:

    העלילה הקלאסית – 
    לגיבור יש משימה ראשית ובמהלכה הוא נתקל בבעיות משניות. 
    לדוגמא: הבלש שמנסה לפתור תעלומת רצח ובמהלך החקירה נאלץ להתמודד עם גרושתו והתביעה שלה.

    שתי דמויות או יותר שמתפקדות כגיבורי הספר. 
    מאוד נפוץ ברומנים של: הוא והיא. 
    ניתן להשתמש בריבוי קולות כשמבקשים להציג תמונה רחבה, כמו בספר "19 דקות" של ג'ודי פיקו שמבקשת לתאר איך קרה שנער בן 16 רצח את תלמידי בית ספרו. 

    הגיבור הוא אותו גיבור, אבל העלילה נעה על שני רצפי זמן דברים שקרו בעבר ודברים שקורים בהווה. 

    לכאורה מדובר בסיפורים שאין קשר בניהם ולאט לאט מתחילים להבין את הקשר בין הסיפורים.

    ישנו סיפור חיצוני שמוביל את העלילה וסיפור פנימי שונה ממנו לחלוטין שמסופר במהלכו. 
    לדוגמא: שיח רעים בהווה שבמהלכו אחד מהם מגולל סיפור מעבר. 

    יש הרבה דרכים לספר סיפור וחשוב לדעת איך לשלב בין הסיפור כדי ליצור סיפור אחד שלם וקוהרנטי. 

    במהלך ההדרכה אתייחס לנקודות הבאות:

    בסיום ההדרכה תבינו מה צריך כדי לנהל את עלילות המשנה החל משלב הבנייה והתכנון לאורך כל תהליך הכתיבה והעריכה, תוך התייחסות לדגשים הרלוונטיים שתוכלו ליישם בסיפור שלכם באופן מיידי.

    מה מספרים
    המשתתפים
    בהדרכות שלי?

    מה מספרים
    המשתתפים
    בהדרכות שלי?

    ההדרכה התקיימה ביום שלישי, ה 28.12.2021.
    הקלטת ההדרכה פתוחה וזמינה עד יום ראשון 2.1.2022, בחצות.
    כדאי לשריין זמן ולצפות בה.
    לאחר מכן ההקלטה  תעלה לאתר ההדרכות ולמנויים תהיה גישה חופשית להקלטה. 

      שמי גל אלגר,
      סופרת ומלווה כותבים כבר למעלה מעשר שנים. הוצאתי בעצמי שני ספרים ("עולם הקשת בענן", ו"השתקפות") ועוד כעשרה ספרים שערכתי  יצאו  לאור ואחרים נמצאים בתהליך.
      למדתי כתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה (M.A.) ועבודה סוציאלית (MSW).
      למדתי כתיבה ועריכה אצל טובי הסופרים והעורכים שפועלים היום בישראל כמו רונית מטלון ז"ל, יובל שמעוני, מירי רוזובסקי, רפי וויכרט, לאה צבעוני ועוד. עבדתי עם הוצאות לאור ידועות וגדולות כעורכת ולקטורית.

      מכולם למדתי וגיבשתי תפיסת עולם ביחס לעולם הספרות.
      תפיסה שמחברת הקשבה ליצירה ולבעירה הפנימית
      ולצד זה מנחה באופן פרקטי ומעשי כיצד לכתוב.
      כבר עשר שנים אני מלווה סופרים באופן פרטני ובקבוצות,
      וגאה לראות את הכותבים צומחים ופורחים ויוצאים לאור.
      אשמח לעזור גם לסיפור שלך לצאת אל האור.