לתלמידים שלך מגיע מפגש מרתק עם תהליכי היצירה!

הרצאת סופרת עם גל אלגר

מסע אל בטן היצירה

מסע בעקבות סיפורים, יצירה, נחישות והגשמה

הרצאת סופרת עם גל אלגר

מסע אל בטן היצירה

מסע בעקבות סיפורים, יצירה, נחישות והגשמה

חיינו מלאים סיפורים.
דרך סיפורים אנחנו לומדים על העולם, על נורמות ערכיות ומוסריות,
על מערכות יחסים ועל המקום שלנו בעולם.
אנחנו מספרים סיפורים על עצמנו, אנחנו מספרים סיפורים לעצמנו.
לכל אחד ואחת יש סיפור ויש את הדרך שבה הוא מספר אותו.
יש אשר מעצימים את הכוחות ויש אשר מבליטים את החולשות,
יש שמתמקדים בעבר ויש שמספרים את העתיד.

מטרת ההרצאה להניח את היצירה במרכז
ולשעה אחת להתבונן בתהליכים שגורמים להיווצרות של יש מאין.
לחבר את התלמידים והתלמידות לסיפורים
ולעורר בהם את תחושת הרצון, המסוגלות והתגברות על קשיים. 

מה תכלול ההרצאה?

מפגש חוויתי שיעסוק בשאלה איך יוצרים סיפורים דרך שיחה על ספרי "השתקפות". 
הספר עוסק בעולמם של בני הנוער כשהוא מניח זרקור על נושאים שמעסיקים אותם באופן חד ומבלי לייפות את המציאות.

התחלתי לכתוב את "השתקפות" כשהייתי בכיתה ט'. הסיפור ישב בתוכי לאורך הרבה שנים עד שהוא פרץ שוב ונכתב בגרסתו הנוכחית. חלק משמעותי מן ההרצאה יתייחס לנחישות ולהגשמה.

על מה אדבר?

מדוע חשוב לנו להקשיב לסיפורים, איך הם מנחמים, מעוררים הזדהות, מלמדים.

מאיפה באים הרעיונות, כיצד מגשימים אותם, איך ממתמודדים עם התגובות ליצירה.

איך התחלתי לכתוב, התחנות שעברתי בדרך, מה למדתי על עצמי באמצעות הכתיבה.

הספר השתקפות נכתב כשהייתי בכיה ט' ולאורך השנים עברנו תהליך מרתק של הכרות והעמקה עד שהיגיע אל מדפי הספרים.  

ההרצאה בשפה ברורה ונגישה לנערים ולנערות.
תהיה מצגת למיקוד תשומת הלב, וכן ישולבו סרטונים קצרים.
בסיום ההרצאה יהיה מקום לשאלות התלמידים והתלמידות.

השתקפות

במרכז הספר עומדים תום ואפרת, תלמידי כיתה ט' בבית ספר חיפאי.
השניים שונים זה מזה והקשר בניהם הוא בעיקר לעגני ובלתי נעים.  
תום – נער מוחצן, הבריון של הכיתה, אחד שלועג לבנות ואינו יודע לשתוק. בן יחיד לאם יחידנית. במקור הגיע מקרית שמונה ואף על פי שגר בחיפה כבר 5 שנים, עדיין לא הסתגל. יש לו חבר אחד בלבד שאיתו הוא מסתובב.
אפרת – נערה טובה, צייתנית תלמידה טובה. חברותית מאוד ותמיד מוקפת בחברות. אפרת גרה במשפחה משולבת, אביה נפטר כשהיתה בת 5 ואמה נישאה שנית לחיים. אחיה הבכור מאותו האב ושני אחיה הצעירים מחיים והיא עסוקה בתיווך ובהשכנת שלום במשפחה ומחוץ לה.  

הסיפור מתחיל יחד עם תחילת שנת הלימודים, אבל השנה הזאת הולכת להיות שנה מאוד שונה.
לאחר שתום כמעט מגלה על מסיבת הפתעה שאפרת מארגנת לחברתה, היא מזמינה אותו למסיבה. במהלך, המסיבה אפרת מתעלמת ממנו, ובו זמנית מעוררת את סקרנותו. 
מתחילה להתקיים בניהם מערכת יחסים משונה שבמהלכה הם מתקרבים.
המפגש בניהם עלה ומציף שאלות על מקובלות חברתית, שקרים וסודות ותאר מערכות יחסים מורכבות והרסניות בין הורים וילדים. 

בנוסף, מעלה תכנים חברתיים כמו: חברות, זוגיות, בריונות, שמירת סודות, צביעות ושקרים. 
כמו כן אתייחס למערכות היחסים עם עולם המבוגרים, ומדוע המבוגרים שקראו את הספר הגדירו אותו כספר "חשוב".

לעמוד מול הילד הכי שנוא בכיתה ולהרגיש חשופה וחסרת הגנה, זאת לא חוויה נעימה במיוחד וזה מה שהרגשתי ביום שישי, כשעליתי על האוטובוס, שהגיע בסוף אחרי שעה וחצי. אבל לעבור סוף שבוע שלם, בלי לדעת מה קורה אצל הילד הזה, בלי אות חיים ממנו, זה בלתי אפשרי כמעט. הרגשתי שאני חיה מכוח בלתי ידוע שדוחף לי את הריאות פנימה והחוצה ומזרים לתוכן את החמצן, בלי שיש לי חלק בכל התהליך.
מתוך השתקפות

תקציר הכריכה האחורית:

תום לא סובל את אפרת והחברות הצבועות שלה. מאז עבר לחיפה הוא תקוע עם החבורה הזאת,
ורק מחכה שכיתה ט' תסתיים כבר והוא ייפטר מהן סוף-סוף. אבל כשאפרת מזמינה את תום למסיבה, הוא מחליט לבוא.
משהו בנערה הזאת מעורר בו סקרנות.
הוא לא יודע שאותו ערב יהיה תחילתו של מסע במחוזות האפלים ביותר בנפש האדם, ושמרגע שיחצה את הגבול הבטוח,
כלום לא יחזור להיות כפי שהיה.
 
סיפור מטריד ואמיתי עד כאב, שרוחש מתחת לפני השטח השלווים והשגרתיים של חברת הנוער וחיי המשפחה. 

למה כדאי להקשיב להרצאה:

איור: גיטי גרינברג

איך זה עובד?

מיפוי הצרכים של בית הספר/ הארגון: לאיזה כיתות מיועדת ההרצאה, כמה זמן תימשך, מה הנושאים הרלוונטיים שבהם חשוב להתמקד

אני מתאימה את ההרצאה לצרכים הייחודים של בית הספר, עם הדגשים הייחודים שהצגת בפניי.

יום לפני ההרצאה מוודאות שיש לנו הכול: מקרן, מיקרופון (אם צריך), הכנה של התלמידים במידת הצורך, כתובת מעודכנת.

מגיעה להרצאה ועושה את הטוב ביותר על מנת לעניין את התלמידים ולהעניק להם שעה של הרחבת אופקים, סקרנות ותשוקה לאהבת הספרים.

בסיום ההרצאה תהיה לתלמידים הכרות טובה יותר עם תהליכי יצירה,
והשפעתם בתחומים שונים של חייהם. 
ההרצאה תעניק להם השראה, בנוגע ליכולות, להגשמת משאלות באמצעות נחישות ודבקות במטרה. 

הלכתי. לא מבינה. מה? מה אתה רוצה עוד? שאני אנקד לך? אתה לא מבין? מה אתה רוצה יותר מזה כדי להבין שאני זקוקה לך. אתה לא מבין שאין לי מילים? אין! הוא לקח לי את המילים כשהוא הגיע. איך אני יכולה לספר לך כשלעצמי אני לא מסוגלת להגיד?
מתוך השתקפות

בתי ספר ממליצים:

גם לתלמידים שלך מגיע מפגש מרתק עם תהליכי היצירה.

נעים מאוד, שמי גל אלגר

אני סופרת ומלווה כותבים כבר למעלה מעשר שנים.
בעלת מאסטר (M.A.) בעבודה סוציאלית ובספרות בתכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה.
למדתי כתיבה ועריכה אצל טובי הסופרים והעורכים שפועלים היום בישראל (כתיבה אצל רונית מטלון ז"ל, מירי רוזובסקי, ד"ר ישראל המאירי, רפי וייכרט; עריכה למדתי אצל יובל שמעוני וד"ר לאה צבעוני).
עבדתי עם הוצאות לאור ידועות וגדולות בלקטורה ועריכה (לקטורית בעם עובד, עורכת בהוצאת כתב).
הוצאתי בעצמי שני ספרים (עולם הקשת בענן, הוצאת כתב; השתקפות, הוצאת כנרת זב"ם).
מכולם למדתי וגיבשתי תפיסת עולם ביחס לעולם הספרות.
תפיסה שמחברת הקשבה ליצירה ולבעירה הפנימית
ולצד זה מנחה באופן פרקטי ומעשי כיצד לכתוב.
כבר עשר שנים אני מלווה סופרים,
באופן פרטני ובקבוצות,
וגאה לראות את הכותבים צומחים ופורחים
ויוצאים לאור.

גל אלגר