אם ברצונך להעניק לספר שלך חיי נצח, הגעת למקום הנכון

אני רוצה שהספר שלי ייכנס לסטימצקי.

אני רוצה שהרבה  אנשים יקראו אותו ויהנו ממנו.

אני רוצה שהספר  שלי יעזור  לכמה שיותר אנשים.

אני רוצה  לשתף  אנשים  במסע האישי שלי כדי  שיוכלו  ללמוד  ממנו.

אם  זאת השאיפה שלכם  כשאתם מבקשים להוציא ספר  לאור,
 הדרך  שלכם  מתחילה  בעריכה  ספרותית  איכותית,  מעמיקה ובלתי מתפשרת.  

שני גורמים יקבעו את גורלו של הספר:

האיכות הספרותית

האם הספר מעניין, מסקרן, כתוב היטב?
האם הוא מעורר הזדהות?

כדי להוציא ספר איכותי יש חשיבות עצומה לאיכות ההפקה שהוא עובר.

השיווק

ככל שהשיווק  של הספר יהיה  אפקטיבי ומסקרן, כך הוא יעודד  אנשים  לקנות ולקרוא אותו.
כדי לדאוג לשיווק שלו, צריך באזזזז שמתחיל מהמלצות עיתונות והמלצות קוראים.

שני הגורמים האלו קשורים זה בזה קשר הדוק.
ככל שהספר איכותי יותר ונוגע,
קוראים רבים ימליצו עליו וייצרו את הבאזזז הנדרש
 על מנת שהספר יגיע למספר קוראים גדול יותר.

רק שלוב בין שני האלמנטים האלה יבטיח לספר שלך חיי נצח ולא חיי מדף נצחיים.

כדי להוציא לאור ספר טוב, צריך עריכה טובה
כדי להוציא לאור ספר מצוין, צריך עריכה מבריקה

"עד כמה גל אלגר היא עורכת מבריקה?
אני שלחתי לה ספר, והיא זיהתה שחסר בו פרק - פרק שהיה בטיוטה המקורית וגנזתי. היא יודעת לזהות מה המטרה של כל פרק ופסקה - לחקור כל דמות שאני כותב, עד שברור לי מה תפקידה בסיפור. היא מכירה את הקהל של הספר שלי טוב יותר ממני, אבל נותנת לא מעט מקום למוטיבציה שלי ככותב. היא יודעת מה הנקודות להתעקש עליהם.
גל בתור העורכת של הספר שלי, הייתה בחירה במקצועיות חסרת פשרות. היא הייתה בחירה בצמיחה ככותב. אם אתה רוצה עורכת שתכיר לך מחדש את הדמויות שכתבת, שתזהה את המהלכים הסיפוריים המבריקים ביותר, ושתעשה זאת בסבלנות אין קץ, ובהומור - גל היא העורכת עבורך."
יאיר אשל כהסנקי

אם מעניין אותך להצטרף לתהליך עריכה מקצועי ומעמיק, מלאי את הפרטים  ואחזור אלייך בהקדם.  

    ניתן ליצור קשר:  

    מה כוללת העריכה?

    שלב ראשון בכל  תהליך של עריכה הוא קריאת כתב היד בשלמות! אני לא מסתפקת בתקציר או בדברים  שהכותבים  מספרים לי.
    אני רוצה לקרוא בעצמי. לחוש את הדמויות, להבין  את  המהלכים, מה מוביל למה. להרגיש את הדמויות, את  מידת האמינות שבה הן  כתובות, להקשיב לשפה של  הטקסט, למצוא את הנקודות  החזקות  לגלות את האתגרים.
    להבין את הפוטנציאל של  כתב  היד  ולחשוב כיצד אני יכולה לעזור לו להיות כזה. 

    שלב תכנון מבנה הסיפור הוא שלב קריטי בעבודה. אנחנו חייבים להבין לאן הדמויות שלנו צריכות להגיע וכיצד עליהם לעשות זאת.
    חשוב לדעת  שכתכנון הסיפור הוא תכנון,  ודברים  עשויים להשתנות אבל אנחנו צריכים מצפן והתכנון מפק  לנו כיוון להתקדמות. 

    כמובן שהתכנון, כמו כל העבודה מתבצע בשילוב הכותבת, תוך  הנחיה שלי,  שאילת שאלות – אבל  הכותב/ת קובעים.   

     פתיחת הסיפור היא הסטארטר  של הספר ולכן היא חייבת להיות מדויקת  להפליא. 
    הדמויות צריכות להיות ברורות, התהליך הרגשי-עלילתי חייב להיות בנוי כך שהוא יניע את העלילה ויחזיק אותה, האירוע המחולל חייב לבוא עם  ההכנה המתאימה ומשם מתחילים להתגלגל. 

    זהו למעשה עיקר העבודה – מעבר על הטקסט כולו, במקטעים קטנים. במהלך  העבודה אני מגיבה על הטקסט, כותבת הערות נקודתיות ומהותיות על בעיות שמתעוררת בטקסט עצמו.  ההערות ממוקדות, מציעות חלופות במידת הצורך.
    לאחר שאני מקבלת את התיקונים  אני קוראת שוב, ושוב מתקנת עד שהטקסט שלם לשביעות רצון שתינו במהלך שנקרא פינג-פונג. 

    במלך השיחות נתייחס לטקסט על ההערות, ניישר קו לגבי ההבנה של ההערות וההצעות לתיקון בטקסט עצמו.

    במהלך העבודה על  כתב  היד,  עברנו קדימה ואחורה, ביצענו שינויים שעשויים להשפיע במקומות שלא שמנו לב אליהם. גם  הכותב עובר תהליך וככל שמתקדמים עם כתב  היד, הכתיבה  מתייצבת.
    לכן בסיום  העבודה חשוב  לקרוא  שוב  את הטקסט  השלם פעם לבד, לטובת סימון הערות, תיקוני ניסוח וטעויות כתיב ולשון (עם עקוב אחרי שינויים), ובחינת הטקסט כשלם.

    עריכה ספרותית מתאימה ל:

    גל, את העורכת הספרותית הכי טובה שיכולתי לבקש.
    אין לי מילים לתאר כמה אהבה ומחשבה את מכניסה בכל פרק ודיאלוג. עד כמה עמוק את יורדת בהבנה של הנפשות הפועלות בספר ועד כמה הוא השתנה לטובה בעקבות השיחות הארוכות שלנו והערותיך הנבונות.
    יותר מכל מלהיבה אותי העובדה שאת בעצמך מתלהבת ומתרגשת מההתקדמות בעלילה, כמעט כמוני ולעתים אפילו יותר, את ממש נכנסת לסיפור וצוללת לעומקיו ואין יותר כיף מי זה לסופר שרואה שהעורך שלו חי את העולם שבנה בדיוק כמוהו.
    בקיצור, את ה - עורכת!
    רועי אנגרס
    כשהתחלתי תהליך של חיפוש עורכך.ת הפחד הכי גדול היה לתת את כתב היד ושמישהו יגע בו. המחשבה המקובלת הייתה שעורך יקצץ את התוכן, יזיז שורות, יוסיף וכו'...
    בפרט שכתבתי ספר מדם ליבי על תהליך רוחני מאוד רגיש ואישי.
    אבל העורכת המופלאה גל אלגר לקחה את כתב היד בכזו ענווה, הכלה ורגישות והרגיעה אותי שהיא לא מתכוונת לגעת לי בטקסט, היא תעיר ותאיר בצד ואני אכתוב ואשנה הכל בעצמי.
    וזו לדעתי תמצית עריכה טובה, שאדם מקצועי נותן לך את הכלים לטפל בכתב היד שלך ולעבוד עליו בעצמך כך שלא יהיה פחות ממעולה.
    גליה הנוקד

    ליווי כתיבה

    יש כותבים שרוצים ליווי כבר משלבי הכתיבה הראשונים.
    במצב זה, אני מלווה את הכותבים מהשלב הראשון של פיתוח העלילה, בניית השלד, הצבת העוגנים וכמובן, לאורך כל תהליך הכתיבה.
    הליווי מאפשר בנייה נכונה של הסיפור מההתחלה, מונע התברברות בדרך, מחזק את הכותב ואת המוטיבציה שלו ומונע נשירה והפסקת תהליך הכתיבה.

    פגישות עורכת-כותב/ת

    רוב העורכים עובדים באמצעות המיילים - העורך כותב את ההערות בקובץ, שולח במייל, מקבל את התיקונים, וכך מתנהל פינג-פונג בין העורך והכותב.
    אני מצאתי שעבודה באמצעות פגישות קבועות יעילה הרבה יותר.
    לאחר שאני קוראת את הטקסט, עוברת עליו ומעירה את ההערות שלי, אני והכותב נפגשים (והיום באמצעות הזום זה קל מתמיד).
    במהלך הפגישות הכותב ואני מדברים על הטקסט , מעלים את הנקודות לדיון ופותרים אותן יחד במהלך פגישה אחת ולא לאחר שניים שלושה סבבים או מיילים.
    לכותב יש וודאות לגבי השאלות שלו, היכולת שלו לתקן את ההערות גדולה יותר כיוון שהוא מבין אותן, וכך גם סבבי העריכה מתקצרים.

    תודה מיוחדת לעורכת גל אלגר, שבכישרון רב תיקנה וניכשה היכן שנחוץ והפגינה חדות עין מרשימה.
    דנה מויסון | הכוכב הבא
    מה שמיוחד בשיטת העריכה שלך, זה שאת עוזרת למצוא את ה״נפש״ של הסיפור. אני מאוד אוהבת לעבוד בשיטה הזו, כי ככה בעיניי עובד תהליך כתיבה מטיב. מעבר לכתיבה עצמה וטכניקות, שכבודם במקומם מונח, יש תהליכים פנימיים שעובר הסופר וגם הטקסט בזמן הכתיבה. תהליך עריכה מטיב זה כזה שבסופו של דבר מחזק ומעצים את הכותב, לצד עזרה לממש את מקסימום הפוטנציאל של הטקסט.
    נטלי בירקן
    "כשהגעתי לסדנא של גל עוד לא הבנתי מה אני כותבת.
    בטח שלא חשבתי שזה רומן.
    היה לי רעיון, עולם שבניתי, כמה פרקים ראשונים אבל ידעתי שזה חובבני ולא מספיק מדויק. ראיתי פרסום על מקום אחרון שנותר בסדנת רומן של גל והחלטתי ללכת על זה.
    הכתיבה במסגרת הסדנא, העניקה לי כלים משמעותיים להמשך ויש לי תחושה שתחביב הכתיבה כבר הופך למשהו גדול יותר, מקצועי יותר.
    הליווי של גל עזר לי לפתור נקודות מפתח בסיפור ולהבין את קונספט הבניה שלו.
    אני שמחה על ההחלטה הספונטנית להצטרף אל הסדנא וממליצה מאוד לכל מי שמרגיש שהמילים רוצות לצאת ממנו."
    ק.ק.
    "בתחילת העבודה המשותפת שלנו גל עזרה לי להבין את הטקסטים שלי, ולימדה אותי מהי עבודה נכונה.
    גל ראתה בי את הדמיון והתשוקה שהיו בי בתור כותבת מתחילה, ועזרה לי לגלות אותם בעצמי. זה היה מאוד חשוב בתור כותבת שלא נחשפה לכתיבה עד לאותה תקופה כלל.
    גל לאורך כל הדרך מדרבנת אותי לכתוב, ולשלוח את הטקסטים, ולעמוד ולהתמודד עם קשיים שעומדים בדרך לחשיפת הטקסטים. גל עבדה איתי לאורך כל תקופת הסגרים, ואפשרה לי פגישות בטלפון ובזום. התקדמנו בעבודה רציפה לאורך תקופה כל כך לא מובנת מאליה. גל תמכה מרחוק כמו שהיא יודעת וידעה לתת לי ביקורת עדינה ובונה. אחת החוזקות של גל היא שהיא יודעת להתאים את עצמה לכותבים שלה.
    כיום אני יכולה להגיד בביטחון שאם אני וגל לא היינו נפגשות, לא הייתי מגיעה לרמת הכתיבה שהגעתי כיום."
    רוני יפת

    אם מעניין אותך להצטרף לתהליך עריכה מקצועי ומעמיק, מלאי את הפרטים  ואחזור אלייך בהקדם.  

      ניתן ליצור קשר:  

      מי אני ומה מביא אותי לכאן?

      שמי גל אלגר,
      סופרת ומלווה כותבים כבר למעלה מעשר שנים. הוצאתי בעצמי שני ספרים (עולם הקשת בענן, ו"השתקפות") ועוד כעשרה ספרים שערכתי  יצאו  לאור ואחרים נמצאים בתהליך.
      למדתי כתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה (M.A.) ועבודה סוציאלית (MSW).
      למדתי כתיבה ועריכה אצל טובי הסופרים והעורכים שפועלים היום בישראל כמו רונית מטלון ז"ל, יובל שמעוני, מירי רוזובסקי, רפי וויכרט, לאה צבעוני ועוד. עבדתי עם הוצאות לאור ידועות וגדולות כעורכת ולקטורית.

      מכולם למדתי וגיבשתי תפיסת עולם ביחס לעולם הספרות.
      תפיסה שמחברת הקשבה ליצירה ולבעירה הפנימית
      ולצד זה מנחה באופן פרקטי ומעשי כיצד לכתוב.
      כבר עשר שנים אני מלווה סופרים באופן פרטני ובקבוצות,
      וגאה לראות את הכותבים צומחים ופורחים ויוצאים לאור.
      אשמח לעזור גם לסיפור שלך לצאת אל האור.