5 השאלות שצריך לשאול את קוראי בטא

יש לכם כתב  יד ויש לכם  מספר אנשים שמעוניינים  לקרוא אותו, אתם  ועכשיו בעצם צריך לדעת מה לשאול  אותם. בפוסט הקודם כתבתי שקוראי בטא אינם עורכים. אז מה תפקידם אם כן?

להיות קוראים!

קוראי  בטא הם קוראים! הם קצת יותר מיומנים, בעלי עין יותר חדה, עם רצון לעזור ולשים לב לפרטים שיכולים לעזור לכם להבין איך הספר שלכם נתפס לפני שהוא  מגיע אל הקוראים ה"רגילים" שהם פחות סלחנים, ופחות מקבלים טעויות.

התפקיד של קוראי בטא הוא  לעזור לכם לקבל  תמונת מצב על הספר. לדעת איך הקורא הממוצע מקבל אותו, מה הוא מבין ממנו, מה הוא לוקח ממנו. כדי להבין את הדרך שבה הקוראים תופסים את הספר שלכם, הכנתי לכם חמש שאלות שכדאי לשאול את קוראי בטא.

  1. האם העוגנים של הטקסט באמת מהווים עוגן?

לכל  ספר יש עוגנים. נקודות מפנה, נקודות שיא נקודות מפתח, ספוילרים.

תשאלו האם הם מספיק ברורים? האם המהלכים  שמובילים אליהם ומהם ברורים? האם העלילה זורמת בין העוגנים? אם מדובר באירועים קשים תשאלו  האם הם מוצדקים?

 

  1. האם הדמויות שכתבתם אמינות?

האם הדמויות אמינות? האם הן ברורות לאורך הסיפור? מה הרגישו הקוראים כלפי הדמויות? האם זה מה שרציתם שהקורא ירגיש? מה יצר אצל הקורא את התחושות  האלה?

האם היחסים  בין הדמויות ברור? הדיאלוגים מובנים?  האם הדמויות המשניות מספיק חזקות? זכירות?

 

  1. מה הקורא הבין מהספר?

סיום הספר הוא החוויה שאיתה אנחנו רוצים שהקורא ייצא. כתבנו ספר שלם ואנחנו ורצים לוודא שהובלנו את הקורא אל התובנה/אמירה/חוויה שאותה ביקשנו להעביר.

כמו כן, נרצה לדעת האם נשארו קצוות פתוחים? עלילות משנה ששכחנו לסגור? דמויות שנעלמו בלי ששמנו לב?

 

  1. עד כמה הספר עניין אותך?

האם  הספר עניין אותך? האם הקריאה זרמה? האם היתה נקודה שבה  הקורא הרגיש ירידה  בריכוז? ניתוקים? האם היה רגע שרצה להפסיק לקרוא? איפה היתה הנקודה הזאת? מה  סיקרן  את הקורא להמשיך? מה עניין אותו לדעת? להמשיך?

מה הספר חידש? מה משך את הקורא להגיע  אל  הסוף?

 

  1. איך היתה חווית הקריאה?

מה הרגשת במהלך הקריאה? האם  נהנית? סבלת? האם היתה תחושת זיכוך? אגרוף בבטן? אמונה ברוח האדם? התעלות? האם הקורא יצא עם התחושה שאליה כיוונת? עם התובנה שאותה רצית להעביר? איזה סצנות נגעו לך ללב? האם צחקת במקומות הנכונים? מה הצחיק אותך? האם היו צרימות כלשהן במהלך הקריאה?

 

שאלת בונוס: האם היית קורא את הספר אם לא הייתי מבקש/ת?

בסוף זה מסתכם בשאלה אחת האם הקורא  הממוצע  היה  מוריד את הספר מהמדף –  כן או לא?

כמו שאתם רואים, השאלות כאן מקיפות את הנקודות שרלוונטיות לנו להבין על  כתב היד שלנו וכיצד הקוראים מתחברים אליו. קורא בטא יכול לעזור לנו להבין כיצד הספר שלנו נתפס בעיניים זרות, מה אחרים חושבים עליו כדי שנוכל לעבוד ולשפר ולתקן את הנקודות שהתפספסו.

קוראי בטא הם שלב קריטי בתהליך העבודה על הספר והחיבור  של הכותב לקוראים הפוטנציאלים שלו. לצד החשיבות והמידע הרב  שקוראי הבטא יכולים למסור לנו על כתב  היד, קוראי בטא אינם יכולים להחליף עריכה מקצועית.
קודם כל ברמה הטכנית בקריאה אחת אי אפשר להציע את כל התיקונים הנדרשים. לא סתם כתב יד  עובר 3-5 סבבי עריכה לפחות. כל תיקון מוביל לעוד תיקונים. ככל שהטקסט צלול  יותר, אפשר לעבוד על דקויות וניואנסים.
נכון,  ככל שיש  יותר קוראי בטא אפשר לעלות על יותר בעיות בטקסט, אבל לצד זה, קוראי בטא מגוונים ואוהבים דברים שונים מאוד ויכולים לבלבל. קורא אחד יכול לאהוב סצנה מסוימת ואחר עשוי לסבול ממנה ולחשוב  שהיא משעממת. אין נכון ולא נכון. ולכן חשוב להבין שאין אמת אחת.
יחד עם זאת, אם הרבה קוראי בטא יצביעו על אותה נקודה, כנראה שיש צורך לטפל בבעיה. ועל ידי  ההבנה הזאת, תהיה הבשלה טובה  יותר לתיקונים וויתורים בזמן העריכה עצמה.
במובן המהותי מה שמבחין קוראי בטא מעורך מקצועי, זאת היכולת של העורך להציב בפני הכותב  חוות דעת שלמה ומלאה. חוות דעת מקצועית מקיפה את המכלול של הטקסט וממפה את החוזקות והאתגרים שבו באופן שהכותב יוכל להבין מה בדיוק נדרש ממנו כדי לתקן. 
חוות דעת מקצועית  מתחילה מהתייחסות למבנה העלילה, למבנה הסיפור דרך התייחסות לדמויות, לתמות מרכזיות שעולות   בכתב היד והטיפול של הסופר בהן. היא עוברת נקודה אחר נקודה על מה שחשוב לכל כותב להבין על כתב היד שלו.
מעבר למיפוי, חוות דעת מקצועית, מציעה פתרונות לחלק מן הבעיות שעלו. גם קוראי בטא נותנים   הערות, ולפעמים גם עוזרים לתת   פתרונות – אבל אין להם את הידע והכלים של עורך מקצועי. כשעורך נותן חוות דעת הוא מציג מסמך עבודה מובנה, ברור וסדור שבו הוא ממפה את החוזקות והחולשות של הטקסט אבל הוא גם עוזר לכם להבין מה אתם עושים, לאן  אתם מתקדמים, וכיצד כדאי לכם  להמשיך.

קוראי בטא חשובים, אבל הם לא יכולים להחליף  עריכה ו/או חוות דעת מקצועית ורצינית של איש  מקצוע. אפשר לבקש מעובר אורח להחליף לכם  גלגל, אבל  כדי לעשות איזון גלגלים ללכת לפנצ'ריה. אנחנו יכולים להכין עוגה בבית, אבל לחגיגות היובל אנחנו נזמין עוגה מקונדיטוריה. אני יכולה להמשיך עם  עוד הרבה דימויים לדברים שאנחנו יכולים לעשות לבד, אבל כשאנחנו רוצים להיות רציניים אנחנו נלך לאיש מקצוע,  אבל הבנתם את הכוונה.

אין שום סיבה שאת עריכת הספר שלכם תזניחו. זה הבייבי שלכם. אתם ירקתם עליו דם. תשקיעו בו.

שבת שלום,

גל אלגר.

 

נ.ב. עד סוף דצמבר 25% הנחה על חוות דעת על כתב היד שלכם.

 

ולשני החלקים  הקודמים בסדרה:

כתיבת תגובה