5 הטעויות שכותבים עושים עם קוראי בטא

קוראי בטא, הם קוראים מן השורה. הם  קוראים  כי הם רוצים לעזור לכם. כי אתם חשובים להם, כי נושא הספר נשמע להם מעניין והם מעריכים  שהספר יגרום להם להנאה.

לא קל למצוא  קוראי בטא. לא  כולם  רוצים  לקרוא ספרים  שטרם  נערכו והתפרסמו, הרבה קוראים מעדיפים לקרוא ספר  מודפס ובאופן  כללי,  כל כך  הרבה ספרים  יש על  המדף, וקוראי בטא לוקחים פסק זמן על מנת  לעזור לכם. לכן חשוב מאוד קודם  כל  לכבד אותם ואת הזמן  שלהם.

יש כמה טעויות שכותבים עושים כשהם ממבקשים למסור את  העותק שלהם  לקריאה.

 

  1. לא מתאמים צפיות עם הקוראים –

כשאתם  פונים לקוראי  בטא, חשוב שתדעו מה אתם  רוצים  מהם. יש קוראים מנוסים שכבר קראו והגיבו. חלק מהקוראים הם גם סוקרים מנוסים. אבל יש  כאלה  שאינם יודעים מה בדיוק המשימה שהם לקחו על עצמם.

חשוב שתנחו אותם, בהתאם  למה שחשוב לכם להבין  על כתב  היד: האם אתם רוצים חוות דעת  כללית על חוויית הקריאה? האם אתם  רוצים לדעת אם הספויילר היה מפתיע או  שיותר חשוב לכם להבין את הסימנים בדרך ולכן תספרו להם מראש, האם יש אירוע/סצנה/דמות שאתם לא בטוחים לגביה – האם להגיד להם מראש כדי שישימו לב או לתת לקורא  לקרוא ללא דיעות קדומות ובסוף לשאול  אותו.

עוד שאלה שאתם  צריכים  להחליט עליה מבעוד מועד – האם אתם מעדיפים מעט ואיכותי או הרבה ומגוון? קוראים בעלי עין חדה ורזומה קריאה עשיר יוכלו לתת לכם הערות מצוינות. לעומת זאת קוראים רבים  יוכלו לתת לכם  תמונה מלאה על חווית הקריאה, ההבנה  של  הסיפור והמהלכים העלילתיים.

אלה בחירות שכדאי לקבל לפני ששולחים  לקורא את כתב היד ותלויות במטרתכם.

 

  1. מצפים מהם  לכתוב הערות –

לקרוא ולעצור כדי לתת הערות, מייצר קריאה מאוד לא זורמת. זאת קריאה  שצריכה לבלוש אחר טעויות, שכל הזמן נעצרת. אנחנו רוצים שקוראי בטא יקראו את הספר בשלמותו, בזרימה, שיבינו  את מהלכי העלילה כמו הקורא הממוצע. כשהם כל רגע נעצרים כדי לרשום, הם לא מרוכזים בסיפור עצמו ולא חווים אותו במלא העצמה שלו.

כן,  קוראי בטא  צריכים לשים לב לצרימות ולחוסר התאמות, לרגעים בהם  טעויות מסוימות זורקות אותם מהטקט, אבל  לזכור שהם לא עורכים ולא קוראים עם  עיפרון צמוד.

כמובן שיש  קוראים שעושים את זה באופן אוטומטי ואם מצאתם קוראים כאלה – התברכתם. אבל חשוב לא לבקש את זה כהתניה, כי זה פוגע בחווית הקריאה שלהם ולא כולם יצליחו להתגבר על ההפסקות בשטף.

 

  1. נותנים לכל קוראי הבטא את  הקובץ הראשון –

מסבב  עריכה  אחד  לשני, כתב  היד שלכם  ישתנה,  ישתפר ואתם תרצו לדעת כיצד הקוראים מגיבים לשינויים.  בעולם  אידיאלי, לא היתה בעיה למצוא קוראי בטא. אבל  לא תמיד יש מספיק אנשים שרוצים לקרוא כמו שאנחנו רוצים שייקראו אותנו. ולכן, להתייחס אליהם כמו למשאב יקר ערך.

לכן,  חשוב לחלק את הקוראים כך שיהיו קוראים שירצו לקרוא בסבב הראשון ויהיו מספיק קוראים גם לסבב שאחרי העריכה, כדי לדעת אם  התיקונים עובדים. זה חשוב במיוחד אם עשיתם תיקונים מהותיים, הורדתם/הוספתם סצנות משמעותיות וכד'.

  1. מתווכחים

לא מתווכחים  עם קוראי בטא!!

אחת הנטיות שלנו היא להגן על הטקט שכתבנו. כתבנו מאוד ברור, אז איך זה לא ברור לקורא? אז זהו, שאם  הקורא אמר שזה לא ברור לו, הוא יודע מה הוא אומר. בסוף, אנחנו לא יכולים לשבת ליד כל קורא וללחוש לו באוזן למה התכוונו.

אפשר לשאול שאלות, לבקש הרחבות, להבין איפה הכשל בין מה שתכננת להעביר לבין  מה שהובן – אבל  לזכור – זאת  היתה חווית הקריאה. להפך תבקשו לדעת, איפה היה הכשל, כדי שתוכלו לדעת איפה לתקן.

גם אם אתם  לא מסכימים עם אף  מילה של הקורא,  תקשיבו  עד הסוף. גם  אם  נראה לכם  שהוא מדבר שטויות והוא בכלל לא קרא נכון,  תקשיבו לו.  תקשיבו,  תחשבו, תנסו  לראות מה כן  אפשר לקחת מההערות שלו. אני מבטיחה לכם, שאחרי שתקחו נשימה עמוקה,  תמצאו שאתם  יכולים  לקחת יותר מדבר אחד או  שניים  מההערות  של  הקורא.

 

  1. מצפים מהם להחליף עריכה מקצועית

קוראי בטא  הם קוראים, לעיתים  מנוסים ובעלי עין חדה, אבל הם עדיין לא עורכים. עין חדה היא הבסיס של העריכה, אבל מעבר לזה יש  עוד אי אלו מיומנויות שעורך מביא  לתהליך  העריכה, החל מהתכוונות, ניסיון, התבוננות ועד היכולות להתבוננות על מבנה הסיפור כשלם.

אבל בעיקר, העורך מביא חזון.

כתב היד הראשוני הוא למעשה סקיצה. כשמו כן הוא, הוא עדיין מאוד ראשוני ויעבור מספר גלגולי עריכה עד  שהוא יהיה  ראוי לפרסום. קוראי בטא  קוראים  את  מה שמונח  לפניהם. עורך קורא מה יכול להיות הטקסט. הוא יודע איזה קיר צריך להזיז כדי לפתוח את המרחב, ויודע להציע הצעות, לחפור בבטן  היצירה  על מנת  לשלוף מתוכה את היהלומים  כך  שיזהרו ולנכש את  העשבים  השוטים שלפעמים אין  להם  תפקיד משמעותי בטקסט.

 

טעות בונוס: חוזה.

שמעתי לא  מעט כותבים שואלים האם עליהם  להחתים את  קוראי בטא  על חוזה. אני לא עורכת  דין ולא  רוצה להטעות אף  אחד, לכן  בנקודה  זאת  אני כותבת  את תפיסת  עולמי בלבד.

אני לא מאמינה בגניבה ספרותית. אף אחד לא יכול לכתוב  את הסיפור שלי כמוני. בשנה האחרונה  כתבתי עם חברה  ספר ולקראת האמצע  התפצלנו. כל אחת לקחה  את הסיפור שכתבנו יחד עד לאותה נקודה ויצאה ממנו לכתוב את הסיפור שלה. יצאו שני סיפורים שונים לחלוטין, למרות הבסיס הזהה.

מעבר לזה,  אם אתם  לא  סומכים על הקוראים אל  תתנו להם. אבל  חוזה, בעיניי מכניס אווירה לא נעימה של מחויבות.

ההצעה  שלי כדי להגן  על  כתב הייד  שלכם: תיאום  ציפיות שאותו תרשמו במייל בעת משלוח הקובץ ותבקשו אישור  קבלה. לשלוח  קובץ  PDF ולא  WORD.

מה עושים (ובעיקר מה לא עושים) אחרי שמוצאים קוראי בטא ומה שואלים אותם, בשני מדריכים  נוספים שיעלו במהלך השבוע:

5 הטיפוסים שאתם רוצים כקוראי בבטא

5 השאלות שצריך לשאול את קוראי בטא

תישארו בסביבה ?

 

מחשבה 1 על “5 הטעויות שכותבים עושים עם קוראי בטא”

כתיבת תגובה