5 הטיפוסים שאתם צריכים כקוראי בטא

סיימתם לכתוב ספר? ברכות.

עכשיו  אתם  רוצים לדעת  כיצד  הוא  נתפס  בעיניים  זרות.  איך  אחרים  חווים אותו, האם  הוא  מרגש אותם  כמו שהוא מרגש אתכם, האם הם בכו במקומות הנכונים, צחקו בבדיחות  הנכונות ובאופן כללי הבינו מה רציתם  להגיד.

לפני שמתחילים בתהליך  העריכה, כדאי לשמוע מקוראים פוטנציאליים מה הם חשבו על הספר. לכן, אנחנו נחפש קוראים שיעזרו לנו לקבל חוות דעת ראשונית על הספר. למצוא  קוראים  ורצוי מגוון  קוראים  בעלי טעם שונה שיוכלו להציג בפניך דעות  שונות על מנת שמתוך  המכלול  ניתן  יהיה  להסיק  מסקנות, לתקן  טעויות ובאופן  כללי להבין  כיצד הספר נחווה בעיניים  שונות.

הנה חמשת הטיפוסים שכדאי שיהיו  בין  הקוראים  שלכם:

  1. תולעת ספרים

הקורא הקלאסי. תולעת הספרים  הוא אדם שחי, אוכל ונושם  ספרים.  הוא קרא אינסוף ספרים ותמיד שמח לעוד אחד. הוא קורא ותיק, יש לו רזומה עשיר והוא  יוכל לתת הערות מאוד מדויקות על ההתרשמות שלו מכתב היד שלכם מתוך הכרות רחבה עם ספרים רבים.

  1. זה שמעולם לא הכרתם

אנשים שמכירים אותנו, תמיד יכניסו משהו מההכרות שלהם  אותנו לתוך הקריאה. הם ינסו  להבין איפה הדמות שהם קוראים ואיפה האדם שהם מכירים. יש אנשים שמצליחים לנתק, אבל רובנו ננסה לעשות חיבורים.

סיבה נוספת היא שאנשים  שמכירים אתכם  מכירים  את השטיקים שלכם, את ההומור, את השפה, את הלך המחשבה ולכן  יבינו את הכוונות של גם  אם הן  לא נובעות מתוך הטקסט. לעומת  זאת,  אדם שאינו  מכיר אתכם ישים את הדגש על  כך שלא  ברור אם הכוונה שלכם היא צינית או  התיילדות מכוונת. לכן כדאי שאדם שאינו מכיר אתכם באופן אישי יקרא באופן אובייקטיבי (ביחס לטקסט רצוי שיהיה סובייקטיבי ככל האפשר).

  1. הקורא שלא עושה חשבון

הקורא שאומר מה שבא לו ולא אכפת לו שבסוף הביקורת שהוא ינחית עליכם תצטרכו שפכטל כדי לגרד את עצמכם מהרצפה. אם הוא יחשוב שזה רע, הוא יגיד כל הבעיות שהוא מצא בטקסט. הוא יגיד  את הדברים  באופן ברור וגלוי, בלי לעטוף את  הדברים שלו  בסכרין ואחרי שהוא  יסיים לדבר ואתם תגרדו את עצמכם מהרצפה, תרוצו  לתקן  בדיוק את מה שהוא אמר לכם.

היתרון: הוא חושב שזה טוב, אתם תאמינו לו.

  1. המומחה בתחומו –

לא משנה מה כתבתם, סביר להניח שיש מי שמומחה בתחום. זה יכול להיות בעל מקצוע (שוטרים, עורכי דין, פסיכולוגים, היסטוריונים, אומנים וכו') זה יכול  להיות עולם שלם (דרי  רחוב, העשירון העליון,  צבא, מהגרים  וכד') – לכל נושא יש מומחה שרגיש לניואנסים ודקויות של התחום. תנו לו לקרוא. הכוונה כאן  היא לא  לעבודת תחקיר, שאותה הייתם  אמורים  לבצע בזמן  כתיבת הספר.

מטרת הקריאה של  המומחה בתחומו היא לאפשר לו להרגיש את הסיפור, להתהלך בו. האם  הוא מרגיש בבית? האם  הוא  מרגיש שכתבתם  את עולמו? חשוב שתהיה לכם הצצה לדרך שבה אנשים שבאו מתוך העולם עליו אתם כותבים חווים את הסיפור, את  הניואנסים, את השפה.

שימו  לב,  גם  אם  כתבתם  על  תחום שאתם עצמכם  מומחים  בו, אל  תוותרו  על  הקורא  הזה, כי הוא  תמיד יוכל לעזור  להאיר דברים  נוספים, חוויות אחרות ולדייק  אתכם  עוד  קצת.

  1. זה שיאהב כל דבר שתפרסמו

האגו שלנו כל כך שברירי. יצרנו פה עבודה שאנחנו אוהבים ואנחנו רוצים שכולם יאהבו, ואם  לא  כולם, לפחות אדם אחד בעולם  יאהב  אותה. שלפחות אדם  אחד יראה את הקסם המופלא, היהלום  הבלתי מלוטש שלכם, יראה אתכם  בתוך היצירה ויאהב  אותה. וחשוב שתמצאו את האחד הזה שתמיד יאהב.

בונוס: הטיפוס שלא כדאי לך לבקש ממנו לקרוא את כתב  היד  שלך.

זה שלא יאהב שום דבר שתכתוב, שמלא בעצמו ורק הוא יודע הכול ושום דבר לא מספיק טוב, יוליסס זאת יצירת אומנות דגולה וכל מה שפחות מזה הוא קיטש חסר תועלת ו… בשביל  מה?

***

כמובן  שחמשת הטיפוסים  האלה  לא נמצאים  בהכרח בטווח השגה, אבל  חשוב לדעת מה האידיאל,  מה הייתם רוצים שיהיה  ומי חשוב לכם שיקרא את כתב היד  שלכם.

מה עושים (ובעיקר מה לא עושים) אחרי שמוצאים קוראי בטא ומה שואלים אותם, בשני מדריכים  נוספים שיעלו במהלך השבוע:

5 הטעויות שעושים מול קוראי בטא

5 השאלות שצריך לשאול את קוראי בטא

תישארו בסביבה 🙂

 

כתיבת תגובה